OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Controller till avdelningen för Gemensamma Försäkringsfrågor i Stockholm
Vill du jobba i en spännande och dynamisk organisation där du tillsammans med chefer och controllerkolleger inom övriga verksamhetsområden bidrar till att utveckla verksamheten? Då är det här en tjänst som är rätt för dig att söka.
Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor har i uppdrag att driva utvecklingen av Försäkringskassans gemensamma kvalitet, hålla ihop myndighetens gemensamma försäkringsfrågor och skapa förutsättningar för organisatoriskt lärande. Avdelningen består av sex olika verksamhetsområden: försäkringstillhörighet, kontroll, omprövning, sjukpenninggrundande inkomst, återbetalning samt strategiskt försäkringsstöd. Avdelningen har cirka 1 100 medarbetare och finns på ett flertal orter i landet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Verksamhetsområde Strategisk Försäkringsstöd, där tjänsten som controller är placerad, ansvarar dels för processer och modeller som är myndighetsövergripande och försäkringsgemensamma såsom kvalitetsutvecklingsmodell, förvaltning av IT-tjänster riktade mot partner och arbetsgivare och från den 1 april tillkommer även ansvar för myndighetens kundkontakter för Partners, Utland och myndighetsväxeln.
Som controller kommer du främst att stötta områdeschefen för tillkommande verksamhet för kundkontakter men till vissa delar även verksamhetsområdeschefen. Tillsammans med trafikplanerare och chefer prognosticerar och beräknar du bemanning på såväl kort som lång sikt utifrån budgetramar och inflöde. Som controller kommer du även att vara delaktig i produktionsplanering och uppföljning av verksamheten.
I ansvaret ingår även budgetplanering och uppföljning.
Du deltar i relevanta forum och nätverk både inom avdelningen och på myndigheten.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet med ekonomisk inriktning eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• har goda kunskaper i Excel för beräkningar och prognoser
• är proaktiv och van vid förändringsarbete
• har en pedagogisk förmåga och erfarenhet att prata inför grupper
Det är meriterande om du:
• Har minst 2 års erfarenhet från produktionsintensiv tjänsteverksamhet
• Har goda excel- samt statistikkunskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst, tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Christina Lundbäck tel 010-116 90 32 (för frågor om tjänsten)
HR-Specialist: Katrin Synnott, tel 010-116 28 23 (för frågor om rekryteringsprocessen)
Fackförbund ST: Annika Borg, tel 010 116 3474 , SACO-S: Dick Öjbro tel 010 119 2441, SEKO: Ulf Ehn tel 010-114 4969
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 mars 2017. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.