controller till avesta kommun

controller till avesta kommun

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Avesta kommun har drygt 1900 tillsvidareanställda och en budget som omsluter 1,5 miljarder kronor. Som controller arbetar du nära ekonomichefen i hjärtat av demokratin med stöd till den samlade ledningen. Du rapporterar till Avesta kommuns ekonomichef och tjänsten är organisatoriskt placerad vid kommunkansliet som har till uppgift att stödja kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda och samordna hela den kommunala verksamheten.

Nu är det snart dags för generationsväxling och du kommer ta över arbetsprocesser som präglas av ordning och reda. Men om du vill ha lugn och ro, sitta still i båten och arbeta i en förvaltande roll, då är det här inte en tjänst för dig.

Avesta är en utvecklingskommun där vi står inför många spännande projekt. Det är en stor utveckling i näringslivet och internt arbetar vi bland annat med en förstudie för att eventuellt införa ett nytt styr- och ledningssystem, där du som controller skulle få en viktig roll i det framtida arbetet.

Ansvarsområden
Som controller arbetar du nära ekonomichefen med uppdraget att samordna och kvalitetssäkra effektiva ekonomistyrningsprocesser, för att säkerställa att kommunen lever upp till kraven på god intern styrning och kontroll. Det är en bred roll som innefattar såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter. 

De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att:
Planera och utveckla kommunens styrmodell för mål och budget.
Vara processansvarig för planerings- och uppföljningsprocesser på kommunövergripande nivå som budget, prognos samt uppföljning; månadsrapporter, delårsrapporter, årsredovisning.
Sammanställa och analysera underlag som ligger till grund för prioriteringar och beslut.


Andra arbetsuppgifter som ingår är att följa upp politiskt tagna beslut och återkopplar resultat. Omvärldsbevakning är viktigt och du följer exempelvis statistik kopplat till befolkningsprognoser. Du kommer även att planera och genomföra interna utbildningar.

I rollen som controller har du kontaktytor både internt och externt. Du arbetar med kvalitetsarbete bland annat genom att delta i SKR-nätverk som Kommunens kvalitet i korthet, Mellannyckeln och Nätverk för resultat. Du har en central roll i budgetarbetet där du är sakkunnig och ger underlag och stöd till förtroendevalda i deras budgetarbete. I rollen har du kontaktytor både internt och externt och din kommunikativa förmåga i kombination med att vara lyhörd och skapa förtroendefulla relationer kommer att vara viktig.

Kvalifikationer
Du har en god förståelse för kommunal verksamhet och erfarenhet av att arbeta med ekonomistyrningsprocesser i politiskt styrd organisation. Du behöver också vara bra på att ta fram statistik, analysera och göra komplicerade ekonomiska underlag lättbegripligt.

Dina personliga egenskaper kommer vara av stor vikt. Vi söker dig som är nyfiken och som tar initiativ till omvärldsanalys. Du har en god analytisk förmåga som bidrar till att du kan anta ett helhetsperspektiv och se ditt arbete i relation till verksamheten, medarbetarna, medborgarna och ytterst hur det påverkas av det som händer i vårt samhälle.

Då du har kontaktytor både internt och externt blir det viktigt att du har en god och kommunikativ förmåga i kombination med att vara lyhörd och kunna skapa förtroendefulla relationer. Hög integritet värderas högt i den här rollen. Vissa arbetsuppgifter kan liknas med en projektledares vilken innebär att du behöver vara bra på att ta ansvar och driva arbetsuppgifter och utveckling. Du behöver också vara bra på att planera, organisera och prioritera.

Du har:
Relevant högskoleutbildning
Goda kunskaper i Excel
Lätt för att förstå och lära dig nya system och digitala verktyg.

Det är meriterande om du redan nu har:
Erfarenhet av att arbeta med olika ledningssystem
Kunskap om kommunallagen och Lag om kommunal bokföring och redovisning


Ansökan
2022-04-12  är sista dag för din intresseanmälan.

För information: I denna rekrytering samarbetar Avesta Kommun med Randstad Finance. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Fredrik Patcha, fredrik.patcha@randstad.se 070-368 18 82 om du har frågor.

Om företaget
Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniella Petersen

Cecilia Mannheimer

Emelie Özgun

Pontus Adolfsson

Konsultchef Katja Löfström

Maria Johansson

Maria Öhlander
072-9889604
Jonna Blom

Emelie Özgun
0729889603
Konsultchef Camilo Garcia Sanchez
0729889044

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Randstad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 mars 2022
  • Ansök senast: 12 april 2022

Besöksadress

Ringvägen 100
None

Postadress

Ringvägen 100
Stockholm, 11860

Liknande jobb


5 november 2024

Controller för anställning hos kund

Controller för anställning hos kund

5 november 2024