OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en serviceinriktad och prestigelös controller som tillsammans med oss på barn-och utbildningsförvaltningen i Falu kommun vill möta framtidens krav på kvalitet och effektivitet?
Barn- och utbildningsförvaltningens verksamheter omfattar ca 11 000 barn och elever i förskola, grundskola och gymnasieskola. I förvaltningen ingår även barn- och familjesektionen som utifrån socialtjänstens lagstiftning ansvarar för barn och ungdomars uppväxtvillkor. Förvaltningen omsätter drygt 2,1 miljarder kronor årligen och har drygt 2 000 anställda.
Som controller kommer du att ingå i barn- och utbildningsförvaltningens stab, i ekonomienheten. Arbetet leds av en chef/förvaltningscontroller och i teamet ingår 3 controllers samt 4 ekonomiadministratörer. Vi är en arbetsplats som arbetar aktivt med att utveckla och skapa nya processer för en ekonomihantering som uppfyller framtidens krav på kvalitet och effektivitet.
Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter att vara med och påverka din roll och utforma nya rutiner och arbetssätt! Inom Falu kommun finns även flera uppskattade förmåner såsom årsarbetstid, semesterväxling och möjlighet att arbeta hemifrån på del av din arbetstid.
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som verksamhetsnära controller där en stor del av ditt arbete går ut på att stötta verksamheternas chefer i ekonomiska frågor. Stödet omfattar i första hand budget och prognos samt löpande uppföljning och rapportering av ekonomi. I tjänsten ingår också redovisning till viss del samt bokslutsarbete. Du bidrar, såväl självständigt som i samverkan med andra, i budget-, prognos- och uppföljningsarbetet.
Kommunens fokus på förändring och utveckling kräver ett högt utvecklingstempo. Tillsammans med övriga på ekonomienheten arbetar du strategiskt med att utveckla och förbättra kommunens gemensamma ekonomiska processer och rutiner, vilket i förlängningen bidrar till en bra utbildningsverksamhet för barn och ungdomar.
Kvalifikationer
För rollen krävs
- Examen från universitet eller högskola med inriktning inom ekonomi alternativt annan utbildning som
arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Minst ett års erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Att du är en van användare av Microsoft Office, särskilt Excel
- Mycket god förmåga att utrycka sig på svenska i både tal och skrift
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som controller är det viktigt att du har förmåga att förstå och analysera komplexa frågor
och dra logiska slutsatser. Du trivs med att fördjupa dig i detaljer, samtidigt
som du har förmågan att lyfta blicken. Du inger förtroende och kan på ett
pedagogiskt sätt stödja organisationens chefer genom de ekonomiska processerna.
Vidare ser vi att du har ett tydligt kundfokus och är lyhörd för
organisationens behov. Du är en fena på att bygga relationer och har en god
samarbetsförmåga där du gärna delar med dig av
din kunskap för att höja teamets totala prestation. Avslutningsvis är det
viktigt att du har ett positivt förhållningssätt och behåller lugnet även i
tuffa situationer.
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av att arbeta med ekonomi inom utbildningssektorn
- Erfarenhet av att arbeta i ekonomiuppföljningssystem
- Erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta med hantering av statsbidrag och statistik
- Erfarenhet av att arbeta i system för beslutsstöd, t.ex. Power BI
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga
gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir
aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens
belastningsregister. Beställ detta i samband med ansökan så att det finns
tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
Kontaktuppgifter
Enhetschef, Christoffer Andersson, tlf 023-829 87
Fackliga företrädare
Vision, Christina Johansson, tlf 023-821 10, mail: christina.johansson@falun.se
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Även arbetsprov kan förekomma.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Kontaktinformation
Christoffer Andersson
Arbetsplats
Falun