OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Är du en serviceinriktad och prestigelös controller som, tillsammans med oss på Barn-och utbildningsförvaltningen i Falu kommun, vill möta framtidens krav på kvalitet och effektivitet? Då är du den vi söker!
Barn- och utbildningsförvaltningens verksamheter omfattar ca 11 000 barn och elever i förskola, grundskola och gymnasieskola. Förvaltningen omsätter drygt 1,5 miljarder kronor årligen och har drygt 2000 anställda.
Som controller kommer du att ingå i Barn- och utbildningsförvaltningens ekonomiavdelning. Ekonomiavdelningens arbete leds av en Förvaltningscontroller och i teamet ingår 3 controllers och 3 ekonomiadministratörer. Vi är en arbetsplats som arbetar aktivt med att utveckla och skapa nya processer för en ekonomihantering som uppfyller framtidens krav på kvalitet och effektivitet. Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter att vara med och påverka din roll och utforma nya rutiner och arbetssätt!
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som verksamhetsnära controller där en stor del av ditt arbete går ut på att stötta grundskolans rektorer i ekonomiska frågor. Stödet omfattar i första hand budget och prognos samt löpande uppföljning och rapportering av ekonomi. I tjänsten ingår också redovisning till viss del och bokslut. Du bidrar, såväl självständigt som i samverkan med andra, i budget-, prognos- och uppföljningsarbetet.
Kommunens fokus på förändring och utveckling kräver ett högt utvecklingstempo. Tillsammans med övriga på ekonomiavdelningen arbetar du strategiskt med att utveckla och förbättra kommunens gemensamma ekonomiska processer och rutiner, vilket i förlängningen bidrar till en bra utbildningsverksamhet för barn och ungdomar.
Kvalifikationer
Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har en examen från universitet eller högskola med inriktning inom ekonomi eller annan utbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Du har minst ett års erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig, samt är en van användare av Microsoft Office, särskilt Excel. Rollen kräver även mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i både tal och skrift.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som controller ser vi att du drivs av utveckling och utifrån en helhetssyn på verksamheten har förmågan att göra tydliga och systematiska planeringar och prioriteringar. Kvalitet är viktigt för dig och du har en god analytisk förmåga. Du är lösningsorienterad och har en positiv inställning till förändring och nytänkande då ekonomifunktionen över tid utvecklas.
Vidare ser vi att du är en prestigelös lagspelare med god samarbetsförmåga, och du delar gärna med dig av din kunskap för att höja teamets totala prestation. Ditt nära samarbete i alla nivåer kräver även att du har en god kommunikativ förmåga. Du är trygg och stabil i din yrkesroll och bidrar till att skapa en förtroendefull arbetsplats med goda relationer.
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.
Meriterande kvalifikationer
Vi ser det som meriterande ifall du har tidigare erfarenhet av att arbeta med ekonomi inom utbildningssektorn samt erfarenhet av att arbeta i ekonomiuppföljningssystem.
Det är även önskvärt att din tidigare erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete kommer från offentlig verksamhet, samt att du har erfarenhet av att arbeta med hantering av statsbidrag och statistik.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi erbjuder dig en flexibel arbetstidsmodell. Kopia på betyg och intyg bifogas i din ansökan.
För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll (2010:479) utdrag från Rikspolisens belastningsregister. Beställ detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
Upplysningar
Vid frågor om tjänsten och arbetsuppgifter, kontakta Stabschef Niclas Arkåsen, tlf 023-862 49
Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringscenter@falun.se, 023-863 92
Fackliga företrädare
Christina Johansson, 023-821 10, christina.johansson@falun.se
Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Arbetsplats