OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Är du en serviceinriktad och prestigelös controller som tillsammans med oss på Barn-och utbildningsförvaltningen i Falu kommun, vill möta framtidens krav på kvalitet och effektivitet?
Barn- och utbildningsförvaltningens verksamheter omfattar ca 11 000 barn och elever i förskola, grundskola och gymnasieskola. I förvaltningen ingår nu även barn- och familjesektionen som utifrån socialtjänstenslagstiftning ansvarar för barn och ungdomars uppväxtvillkor. Förvaltningen omsätter drygt 1,8 miljarder kronor årligen och har drygt 2000 anställda.
Som controller kommer du att ingå i Barn- och utbildningsförvaltningens stab. Ekonomiarbetet leds av en förvaltningscontroller och i teamet ingår 3 controllers och 3 ekonomiadministratörer. Vi är en arbetsplats som arbetar aktivt med att utveckla och skapa nya processer för en ekonomihantering som uppfyller framtidens krav på kvalitet och effektivitet. Vi erbjuder en arbetsplats med goda möjligheter att vara med och påverka din roll och utforma nya rutiner och arbetssätt!
Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som verksamhetsnära controller där en stor del av ditt arbete går ut på att stötta verksamheternas chefer i ekonomiska frågor. Stödet omfattar i första hand budget och prognos samt löpande uppföljning och rapportering av ekonomi. I tjänsten ingår också redovisning till viss del samt bokslut. Du bidrar, såväl självständigt som i samverkan med andra, i budget-, prognos- och uppföljningsarbetet.
Kommunens fokus på förändring och utveckling kräver ett högt utvecklingstempo. Tillsammans med övriga på ekonomiavdelningen arbetar du strategiskt med att utveckla och förbättra kommunens gemensamma ekonomiska processer och rutiner, vilket i förlängningen bidrar till en bra utbildningsverksamhet för barn och ungdomar.
Kvalifikationer
För rollen krävs
- Examen från universitet eller högskola med inriktning inom ekonomi alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Minst ett års erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Att du är en van användare av Microsoft Office, särskilt Excel
- Mycket god förmåga att utrycka sig på svenska i både tal och skrift
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som controller ser vi att du är en prestigelös lagspelare med god samarbetsförmåga. Att dela med dig av din kunskap för att höja teamets totala prestation kommer för dig naturligt. Du tar egna initiativ, drivs av att uppnå goda resultat och har förmåga att förstå och analysera komplexa frågor och dra logiska slutsatser. Du har en positiv inställning till förändring och nytänkande då ekonomifunktionen kontinuerligt utvecklas. Du inger förtroende och din goda kommunikativa förmåga gör att du på ett pedagogiskt sätt kan stödja organisationens chefer genom de ekonomiska processerna.
Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna.
Meriterande kvalifikationer
- Erfarenhet av att arbeta med ekonomi inom utbildningssektorn
- Erfarenhet av att arbeta i ekonomiuppföljningssystem
- Erfarenhet av ekonomiuppföljningsarbete inom offentlig verksamhet
- Erfarenhet av att arbeta med hantering av statsbidrag och statistik
- Erfarenhet av att arbeta i system för beslutsstöd, t.ex. Power BI.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
Kontaktuppgifter
Stabschef, Niclas Arkåsen, tlf 023-862 49
Fackliga företrädare
Vision, Christina Johansson, 023-821 10, christina.johansson@falun.se
Övrigt
Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering genomföra arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se.
Kontaktinformation
Niclas Arkåsen
Arbetsplats
Falun