OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en strategisk, pedagogisk och kommunikativ controller till vår ekonomiavdelning. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Enheten för finansiell styrning ansvarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushåller väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för medelsfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser.
Enheten är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bl.a. innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Vi är ca 160 medarbetare och är placerade på flera orter.
Ekonomi Nord ger stöd i finansiell styrning till Polisregion Nord och består av åtta medarbetare som är geografiskt spridda inom polisregion Nord, du är placerad i Luleå eller Umeå och du har din chef i Umeå.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta med finansiell styrning i nära samarbete med såväl kollegor som med budgetansvariga chefer på olika nivåer. Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos.
Du kommer bland annat att delta i budget- och uppföljningsdialoger, analysera och rapportera utfall till budgetansvariga chefer. I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag.
Därutöver tillkommer arbete i samband med årsbokslut, deltagande i utveckling av ekonomiarbetet samt andra ekonomiadministrativa göromål som ingår i sektionernas arbetsuppgifter.
Du ingår i ledningsgrupp och utgör stöd samt bidrar med din kompetens inom ditt ansvarsområde.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Högskole-/universitetsutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenheter som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga.
• Några års arbetslivserfarenhet inom ekonomiområdet
• Erfarenhet av arbete i Excel
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska, både i tal och skrift
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter
• Arbetat inom offentlig eller statlig verksamhet
• Erfarenhet av ekonomisystemet UBW, f.d. Agresso
Personliga egenskaper
Som person har du en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Vi ser framför oss att du har både vilja och förmåga att lära nytt, inte minst inom digitaliseringens möjligheter.
För att lyckas i rollen krävs även att du är analytisk, strategisk och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer ska kunna förklara ekonomiska samband.
Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget i en helhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Placeringsort: Luleå alternativt Umeå
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 7 februari 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09