OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Svedala är en attraktiv kommun med möjligheter för hela livet. Kommunen är inne i en expansiv fas och är en omtyckt familjekommun dit många vill flytta. Vi verkar för attraktiva och hälsofrämjande arbetsplatser i syfte att erbjuda verksamhet av högsta kvalitet. Kommunen har omkring 1600 anställda och 23 000 invånare.
För att kunna växa på ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt effektivt sätt är det viktigt med en väl fungerande ekonomistyrning. Vi rekryterar en controller till Ekonomi- och utvecklingsenheten.
Uppdrag
Du kommer tillhöra Ekonomi- och utvecklingsenhetens som är centralt placerad inom kommunledningskontoret. Enheten består av 14 medarbetare och leds av kommunens Ekonomi- och utvecklingschef. Inom enheten tillhör även kommunens centrala lokalförsörjningsgrupp.
Enhetens mål är att se till att kommunens verksamheter bedrivs så kostnadseffektivt som möjligt inom givna ekonomiska ramar. Ekonomi- och utvecklingsenheten har även i uppgift att sprida ekonomisk kunskap till politiker, ledning och verksamheter.
Att utveckla metoder och nätverk för ett bättre samarbete kring ekonomi, personal och verksamhet är också viktiga uppgifter. Utöver detta ska lagar och förordningar inom ekonomiområdet följas, vår strävan är att hålla kompetens och professionalism högt.
Vi erbjuder ett utmanande och intressant arbete som controller med huvudsak service och stöd mot socialnämndens samtliga verksamheter, äldreomsorg, LSS, individ- och familjeomsorg och arbetsmarknad. I uppdraget ingår samordningsansvar för ekonomiarbetet för socialnämnden som helhet. Som controller arbetar du konsultativt och är ett stöd till förvaltningens ledningsgrupp, verksamhetschef, områdeschefer och enhetschefer.
Ditt uppdrag kommer bland annat vara:
• Att ansvara för budget- och bokslutsarbete, uppbokningar, redovisning, uppföljning, analys och rapportering inom socialnämnden.
• Att i nära samarbete med enhetschefer, avdelningschefer och ledningsgrupp driva, stödja och följa upp frågor inom ekonomiområdet.
• Att delta i utveckling av prestations- och ersättningsmodeller.
Som controller inom den centrala ekonomi- och utvecklingsenheten kommer du även att delta i det löpande ekonomiarbetet i budget- och bokslutsarbetet. Du förväntas även medverka och leda utredningsuppdrag och utvecklingsprojekt inom ekonomiområdet.
Tyngdpunkten i arbetet ligger mot socialnämndens verksamhetsområden.
Kompetens
Vi ser gärna att du som söker har:
• Akademisk examen med ekonomisk inriktning eller annan likvärdig utbildning.
• Erfarenhet från liknande roll.
• Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation.
• Goda datakunskaper, i redovisningssystem, beslutsstödsystem, verksamhetsstyrningssystem samt Office 365.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara analytisk, självgående och ha ett resultatinriktat arbetssätt. Du ser ditt ansvarsområde utifrån en helhet och arbetar medvetet för att nå uppsatta mål inom verksamhetsområdet.
Du har lätt för att samarbeta men tar gärna egna initiativ, är idérik och drivande samt intresserad av att utveckla verksamheten.
Eftersom tjänster kräver föredrag och utredningar är det viktigt att kunna utrycka sig väl i tal och skrift.
Arbetstid/varaktighet
Tillsvidaretjänst på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Individuell lönesättning tillämpas.
Övrigt
Förmåner utöver kollektivavtalade förmåner inom pension, försäkringar, föräldrapenningstillägg och föräldralön är exempelvis friskvårdsersättning på 2 000 kr, förmånscykel, semesterväxling, löneväxling till pension.
Förmåner som erbjuds kan du läsa om här.
Varmt välkommen med din ansökan!