OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 33 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Vi söker nu en controller som har goda samarbets- och kommunikativa förmågor samt intresse och vilja att ta till sig och utveckla digitala verktyg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Enheten för finansiell styrning ansvarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushåller väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för medelsfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser.
Enheten är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bland annat innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter. Vi är ca 160 medarbetare och är placerade på flera orter.
Ekonomi Bergslagen ger stöd i finansiell styrning till Polisregion Bergslagen. Polisregion Bergslagen består av Dalarna, Värmland och Örebro län. Verksamheten i polisregionen är organiserad i tre polisområden, polisområde Dalarna, Värmland och Örebro samt en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en underrättelseenhet och ett regionskansli.
I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten.
Ekonomi Bergslagen består av 4 medarbetare som samtliga är placerade i Örebro, din placering är i Örebro. Tjänsten kommer att innebära visst resande inom region Bergslagen, då vårt uppdrag även är att stötta polisområdena och dess chefer lokalt.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta med finansiell styrning i nära samarbete med såväl kollegor som med budgetansvariga chefer på olika nivåer. Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos.
Dina arbetsuppgifter innebär, men är inte begränsade till:
• Budget- och prognosprocess
• Uppföljning och analys av avvikelser mot budget
• Månatlig rapportering till budgetansvariga chefer
• Upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag
• Visst arbete i samband med årsbokslut
• Löpande förbättringsarbete, varför vi gärna ser att du är en person som vill bidra
med dina idéer inom effektivisering och digitalisering
• Ad hoc analyser
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• fem års aktuell erfarenhet av arbete som ekonomi controller eller inom redovisning
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift
• goda kunskaper i Excel
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten.
• erfarenhet av större/komplexa affärssystem som Agresso/UBW, IFS, MS Dynamics, SAP eller liknande.
• erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer inom offentlig sektor.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk, driven och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer ska kunna förklara ekonomiska samband. Du är flexibel, kommunikativ och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Du agerar professionellt och uppskattar växlingen mellan de olika roller som uppdraget innebär. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten. Du har även intresse för digital utveckling.
Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Örebro
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 januari 2021. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09