OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller också en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård och fordonsservice och samordnar Polismyndighetens miljö- och hållbarhetsarbete.
Ekonomi nationella avdelningar ger stöd i finansiell styrning till Polisens nationella avdelningar som HR-avdelningen, Ekonomiavdelningen, Rättsavdelningen, Säkerhetsavdelningen, Kommunikationsavdelningen, Särskilda utredningar, Rikspolischefens kansli och internrevisionen. Ekonomi nationella avdelningar har också nationellt ansvar för den finansiella styrningen inom myndighetens externfinansierade projekt.
Ekonomi Nationella avdelningar består av 16 medarbetare som är geografiskt placerade på Kungsholmen i Stockholm.
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som finansiell controller externfinansierade projekt kommer du att
arbeta i nära samarbete med verksamheten och företrädare för projekten (projektledare, projektägare och i förekommande fall projektadministratörer).
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys, prognos och rapportering i projekten. Du deltar i budget- och uppföljningsdialoger samt analyserar och rapporterar utfall till företrädare för projekten samt till finansiär. I arbetet ingår också att upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag därutöver tillkommer visst arbete i samband med årsbokslut. Du kommer även att arbeta med utveckling av ekonomiarbetet och vi ser gärna att du är intresserad och engagerad av det.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• relevant högskoleutbildning
• några års aktuell erfarenhet av arbete med liknande arbetsuppgifter
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
• arbetat inom offentlig och statlig verksamhet
• erfarenhet av att arbeta i komplexa organisationer
• erfarenhet av ekonomisystemet UBW, fd Agresso.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är analytisk, strategisk och har en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer och projektledare ska kunna förklara ekonomiska samband. Du är kommunikativ och gillar att samarbeta på olika organisatoriska nivåer. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och att se din del i helheten.
Du agerar professionellt och har förmåga att se uppdraget i en helhet samt kunna växla mellan de olika roller som uppdraget innebär. Du har även intresse för digital utveckling.
Vi kommer lägga mycket stor vikt vid personliga egenskaper och personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Placeringsort: Stockholm
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899
Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51
Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320
Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09