Controller till Ekonomiavdelningen, Region Väst

Controller till Ekonomiavdelningen, Region Väst

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en driven controller som är kommunikativ och som trivs med att samarbeta med olika yrkesgrupper! Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet. Samtidigt som ditt arbete är med och bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller en ändamålsenlig service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi samordnar också Polismyndighetens miljöledning samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.

EA Finansiell styrning
Enheten för finansiell styrning ansvarar för att myndigheten har en korrekt och rättvisande ekonomisk redovisning. Därutöver svarar enheten för arbetet som ska säkerställa att myndigheten hushåller väl med statens medel genom effektiva och ändamålsenliga processer för medelsfördelning, uppföljning, prognoser samt nyttoanalyser.
Enheten är inne i ett spännande och intensivt förändringsarbete, som bland annat innebär att vi ska tillgodogöra oss digitaliseringens möjligheter.
Finansiell styrning är en del av Polismyndighetens ekonomiavdelning.

Ekonomiavdelning Väst ger stöd i finansiell styrning till Polisregion Väst som omfattar Västra Götaland och Halland län. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden och ett antal regionala enheter. I polisområdena finns lokalpolisområden, som är kärnan i polisverksamheten. Gruppen består i dag av 10 medarbetare som har placering på olika orter i regionen. Din placering kommer att vara i Göteborg där du kommer stödja cheferna inom Utredningsenheten.
Läs mer om ekonomiavdelningen.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Relevant högskoleutbildning inom ekonomiområdet eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig,
• Några års aktuell erfarenhet av arbete som ekonomicontroller/motsvarande,
• God förmåga att uttrycka dig väl på svenska både i tal och skrift samt
• Goda kunskaper i Excel.

Vi ser det som meriterande om du dessutom har:
• Erfarenhet av att delta i eller driva förändrings- och utvecklingsarbeten.
• Erfarenhet av större/komplexa affärssystem som t.ex. UBW
• Erfarenhet av arbete inom större och/eller komplexa organisationer, gärna inom offentlig sektor
Personliga egenskaper

För att lyckas och trivas i rollen behöver du vara analytisk, strategisk och ha en god pedagogisk förmåga, då du i dialogen med budgetansvariga chefer ska kunna förklara ekonomiska samband. Du är kommunikativ och gillar att samarbeta. Du agerar professionellt och uppskattar växlingen mellan de olika roller som uppdraget innebär. Vi värdesätter din vilja och förmåga att utveckla verksamheten och vill att du har intresse för digital utveckling.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Du kommer arbeta med finansiell styrning i nära samarbete med såväl kollegor som med budgetansvariga chefer på olika nivåer. Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos.

Dina arbetsuppgifter innebär bland annat ansvar för:
• Budget- och prognosprocess
• Uppföljning och analys av avvikelser mot budget
• Månatlig rapportering till budgetansvariga chefer.
• Upprätta kalkyler och ta fram finansiella beslutsunderlag
• Löpande förbättringsarbete
• Ad hoc analyser
Andra arbetsuppgifter kan förekomma.

ÖVRIGT
Placeringsort: Göteborg

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 Mars, 2023.. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lászlo Nagy Némedi, tfn 010-56 36 899

Rekryterande chef / strategichef Göran Strömberg
010-563 02 49
Mattias Bergström, t.f gruppchef, tfn 010-563 51

Sektionschef Susan Sahlin
0105641640
Anneli Backström, tfn 010-56 39 320

Sektionschef Fordonsservice Anders Axén
010 5653630
Gruppchef Rasmus Lundahl
010-56 35 119
Gruppchef Bodil Nordmark
010-563 51 70
Magnus Hagström
010-56 71 567
Ekonom Liselotte Hjulin
010-562 80 09

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024