OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker nu en driven controller som vill stötta myndighetens chefer i arbetet med budget, uppföljning och prognos. Tjänsten är placerad på ekonomienheten som är en av enheterna på avdelningen för verksamhetsutveckling stöd och service. Enheten har det övergripande ansvaret för verksamhetsplanering, redovisning och uppföljning samt har en stödjande roll för budgetansvariga chefer.
Du ska vilja arbeta med budgetering genom att assistera budgetansvariga chefer. I din roll kommer du arbeta med att stämma av, analysera, tolka resultat och arbeta med prognoser. Du kommer även utarbeta ekonomiska rapporter och delta i utveckling och förvaltning av myndighetens ekonomistyrning och systemstöd för verksamhetsplanering och uppföljning.
Vi söker dig som har
• Högskoleutbildning eller motsvarande inom ekonomi
• Mycket goda kunskaper i Excel
Meriterande
• Erfarenhet av arbete med prognos/budget och uppföljning
• Erfarenhet av redovisning
För att lyckas i rollen som controller behövs en god analytisk förmåga och ett positivt tankesätt. Du är en noggrann och strukturerad person med god samarbets- och initiativförmåga. Som person har du en förmåga att skapa förtroende och på ett pedagogiskt sätt stötta cheferna genom de ekonomiska processerna. I rollen som controller är det viktigt att du har ett helhetstänk och kan se till hela myndighetens verksamhet samtidigt som du stöttar cheferna inom deras respektive område. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningsinformation
Detta är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service i ekonomienheten Din tjänstetitel är controller. Välkommen med din ansökan senast 9 september 2022. Du behöver inte bifoga något brev till din ansökan, istället ber vi dig att du svarar på våra urvalsfrågor och att du bifogar ditt CV. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen för tjänsten.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Bra villkor erbjuds för bland annat friskvård, arbetstid, semester och pension. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Camilla Silfverling. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Katarina Isdahl. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055