OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du gedigen erfarenhet av arbete som controller inom statlig verksamhet? Tycker du dessutom att forskningsetik verkar vara ett intressant ämnesområde? Vi erbjuder ett omväxlande och ansvarsfullt arbete i en utvecklande arbetsmiljö.
Etikprövningsmyndigheten startades 1 januari 2019. Vi är idag 25 medarbetare och har därutöver cirka 450 ledamöter som deltar i vår verksamhet. Vår uppgift är att pröva ansökningar enligt lagen (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor. Lagen har till syfte att skydda den enskilda människan och respekten för människovärdet vid forskning. Myndigheten har sitt säte i Uppsala och ytterligare kontor i Umeå, Stockholm, Linköping, Göteborg och Lund. De regionala kontoren är små arbetsplatser med två till tre medarbetare medan ansvarig chef befinner sig i Uppsala.
Etikprövningsmyndigheten är sedan 1 januari 2020 värdmyndighet åt Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (Npof). Det innebär att myndigheten tillhandahåller kansliresurser såsom personal etc. till Npof.
Vi söker nu controller till en nyinrättad tjänst vid myndigheten. Placering vid kontoret i Uppsala.
Arbetsuppgifter: Som controller är du den sammanhållande länken inom ekonomiområdet på myndigheten. Du ansvarar för myndighetens verksamhets- och budgetprocess. Du planerar, analyserar, följer upp och förmedlar resultat och nyckeltal till ledning och verksamhet. Myndigheten anlitar Statens servicecenter (SSC) för ekonomihantering och årsbokslut. Som controller sköter du kontakten med SSC och tar helhetsansvar för myndighetens ekonomihantering. Du arbetar nära verksamheten och ledningsgruppen och fungerar som stöd i frågor som rör resultatuppföljning och ekonomisk planering. Du förväntas vara drivande i utveckling och förbättring av interna processer. Vi söker dig som har en sådan trollstav att du ser risker i vår verksamhet innan de inträffar.
I ditt uppdrag ingår bland annat följande;
ta fram och följa upp myndighetens budget,
ta fram prognos, budgetunderlag och årsredovisning,
ta fram och följa upp verksamhetsplanering,
utveckling av nyckeltalsrapportering och beslutsunderlag,
uppföljning av myndighetens verksamhet, ex. ärendeuppföljning,
upprättande av policydokument och rutiner inom ekonomiområdet,
säkerställa att myndigheten följer gällande regelverk inom ekonomiområdet bland annat genom att kravställa och granska Statens servicecenters leverans,
ansvara för inköp/upphandling, fakturahantering och avtalsuppföljning,
föra förteckning och redovisning av anläggningstillgångar,
avgiftshantering inkl. avgiftssamråd,
verksamhets- och riskanalys enligt förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering
rapportering av regeringsuppdrag.
Du kommer vara myndighetens enda controller och rapporterar till förvaltningschef. Ditt uppdrag som controller innebär att du ger stöd till två myndigheter, både Etikprövningsmyndigheten och Nämnden för prövning av oredlighet i forskning.
I tjänsten ingår även andra administrativa uppgifter som förekommer på myndigheten. Tjänsteresor förekommer.
Kvalifikationskrav:
Relevant högskole- eller universitetsexamen.
Flerårig erfarenhet av arbete med verksamhetsuppföljning och ekonomiuppföljning vid statlig myndighet.
Erfarenhet av verksamhetsutveckling.
Mycket god analytisk förmåga och levererar arbete med hög kvalitet.
Mycket god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
Mycket god administrativ skicklighet med ett noggrant arbetssätt.
Van användare av Excel och systemstöd generellt.
Personliga egenskaper: Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet såsom att:
Du är ansvarstagande, noggrann och strukturerad.
Du är van vid att arbeta självständigt och lösningsorienterat samt har en god förmåga att prioritera bland arbetsuppgifterna och att ansvara för att dessa slutförs.
Du har lätt för att skapa goda relationer, är van vid att samverka och har förmåga att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt.
Du trivs med administrativt arbete och du tycker om att ge bra service och stöd.
Vi är en liten myndighet som lägger stor vikt vid att våra medarbetare tar ett helhetsansvar för myndighetens arbete. Vi arbetar tillsammans och med stor transparens.
Etikprövningsmyndigheten värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund, funktionalitet och livserfarenhet.
Välkommen med din ansökan senast den 16 mars 2022.
Varaktighet: Tillsvidareanställning. Prövotid kan komma att tillämpas.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Lön: Fast månadslön. Individuell lönesättning tillämpas.
Sista ansökningsdag: 2022-03-16
Ansökan via e-post: personligt brev och CV skickas till registrator@etikprovning.se. I e-postens rubrik/ämnesrad anger du ditt namn (för- & efternamn) samt dnr 2022-00937-03