OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 58 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 300 medarbetare.
Tycker du att det är viktigt att ditt arbete gör skillnad? Hos oss bidrar du till samhällsnyttan i en spännande controllerroll nära verksamheten.
Nu söker vi en ny medarbetare då en av våra uppskattade controller har valt att gå vidare till annat uppdrag inom Stockholm stad.
Tjänsten som controller är placerad på avdelningen för ekonomi, där arbetet kring förvaltningens ekonomi och budget, uppföljning, upphandling och även lokal- och kvalitetsfrågor ingår. Våra verksamhetsområden är inom förskola, äldreomsorg, socialtjänst och funktionsnedsättning. På avdelningen arbetar åtta personer under ledning av ekonomichefen, varav fem inom ekonomi. Fyra av oss arbetar som controller och den femte personen som redovisningsansvarig. Teamet är en härlig blandning av nya och erfarna medarbetare, vilket har skapat en positiv och öppen atmosfär där vi gärna delar med oss varandras kunskaper.
Rollen som controller
Som controller har du ett brett och omväxlande uppdrag. Dina arbetsuppgifter består till stor del av ekonomistyrning, analyser och utredningsuppdrag. I arbetet ingår att planera, driva och analysera budget och ekonomiska utfall. Tillsammans med ekonomichefen medverkar du i förvaltningens övergripande budgetarbete.
Du ger stöd till ansvariga chefer i budgetarbete samt bistår med prognoser och månads- och tertialrapporter samt årsberättelse. Du stödjer verksamhetens chefer i att se sambanden mellan verksamhet, personal och ekonomi. I din roll ingår att förklara dessa samband tydligt och förståeligt, så ekonomin blir ett verktyg för chefen att driva verksamheten på bästa sätt. Du har också ett särskilt ansvar för att bevaka sakfrågor och utveckling inom ditt ansvarsområde samt att genomföra verksamhetsanalyser.
I dagsläget är det verksamhetsområdet funktionsnedsättning som är vakant och beroende på din erfarenhet och bakgrund kan det bli detta eller något av de andra områdena som blir ditt ansvar. Vi tror på att rotera mellan verksamhetsområden för att bredda allas kompetens och för att främja ett smidigare samarbete. Som controller förväntas du arbeta brett med flera olika uppdrag inom ekonomi och med tiden kommer du även ha möjlighet att vara med i stadsövergripande projekt.
Dina erfarenheter och kompetenser
Vi söker dig som har:
- högskoleexamen med ekonomisk inriktning eller annan likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- aktuell och några års erfarenhet av arbete som controller eller motsvarande
- mycket goda kunskaper i ekonomistyrning samt hanterar rapportering med korta tidsramar
- mycket goda IT-kunskaper och specifikt kunskaper i Excel
- goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.
Meriterande med erfarenhet av arbete:
- i ekonomisystemet Agresso
- i kommunal verksamhet eller politiskt styrd organisation
- inom Stockholm stad.
Du är ansvarstagande och driver självständigt dina processer framåt. Du tar initiativ och är van att fokuserar på resultat och arbeta mot givna mål. För att trivas med de många kontaktytor som rollen innebär söker vi dig som har en hög social kompetens och kommunikativ förmåga och där lyhördhet, samarbetsförmåga och engagemang är egenskaper som beskriver dig. Du har ett coachande och inkluderande sätt med förmåga att pedagogiskt kunna förklara för olika målgrupper. Det är även viktigt att du bidrar aktivt till att skapa en god och respektfull stämning och till ett gott arbetsklimat. Till sist så tror vi att du har ett samhällsintresse och en vilja att bidra till ett bättre Stockholm.
Vid intervjun kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten.
Vi erbjuder dig
Ett utvecklande arbete där du får förmånen att arbeta med en mängd olika samhällsnära verksamheter såsom förskola, äldreomsorg, socialtjänst och omsorg om funktionsnedsättning.
Goda kompetensutvecklingsmöjligheter.
Stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor.
En arbetsplats med högt i tak där människor kan, får och vågar. I Farsta stadsdelsförvaltning bemöts alla med tillit och respekt. Vi tar gemensamt och personligt ansvar för helheten och för vår egen del av arbetet. Kompetens och serviceanda en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat.
Kollegor som arbetar på avdelningen och övriga som sitter på samma plan beskriver arbetsplatsen så här: ”ett varierande och utvecklande jobb”, ”vi är ett glatt team som hjälps åt och har kul på jobbet”.
Flexibel arbetstid, friskvårdstid och friskvårdsbidrag, med träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.
Välkommen med din ansökan!
Övrigt
Urval och intervjuer sker efter sista ansökningsdatum.
Provanställning kan komma att tillämpas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marcus Grönqvist
08-508 18 031