OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du en högskoleutbildning med ekonomisk inriktning samt erfarenhet från arbete som controller eller revisor? Vill du vara med och bidra till Kammarkollegiets fortsatta utveckling? Då kan vi erbjuda dig en spännande tjänst på vår försäkringsavdelning där du får möjlighet att utveckla ditt arbete och vår verksamhet tillsammans med vår ledningsgrupp och engagerade kollegor!
Verksamheten
Kammarkollegiets försäkringsavdelning fungerar som statens försäkringsbolag där vi arbetar med riskhantering och skadereglering för statliga myndigheter och stiftelser. Vår verksamhet omfattar försäkringsområdena person, resor, verksamhet och fordon, totalt ett 20-tal olika försäkringsprodukter. Försäkringsavdelningen finns i sin helhet placerad i Karlstad.
Kammarkollegiet genomför en omfattande digitalisering av hela verksamheten och på försäkringsavdelningen pågår en förändring av våra interna arbetssätt och utveckling av e-tjänster för våra kunder.
Som medarbetare på Kammarkollegiet arbetar du på medborgarnas uppdrag och bidrar till att bygga och bevara Sveriges demokrati.
Tjänsten som controller
I tjänsten som controller arbetar du med att analysera verksamhetens resultat ekonomiskt och verksamhetsmässigt gentemot budget och planer. Du medverkar i utarbetande av myndighetens årsredovisning och analyserar och följer upp avdelningens bokföring och verksamhetsutfall på försäkringsproduktsnivå, samt leder, utvecklar och följer upp processer för intern kontroll. Du är avdelningens kontaktpunkt mot Kammarkollegiets centrala ekonomiavdelning. Vidare ansvarar du för att kvaliteten i data i verksamhetssystemet upprätthålls och för att analysera och vidareutveckla befintliga rapporter och nyckeltal.
Som controller är du också ett stöd för avdelnings- och enhetscheferna i arbete med budget, prognoser, verksamhetsplanering, analyser och utvärderingar samt avdelningsgemensamma styrdokument. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och har en viktig roll i utvecklingen av avdelningens verksamhet.
Är du vår framtida kollega?
Vi söker dig som har en ekonomiskt inriktad högskoleutbildning. Du har erfarenhet av arbete som controller, revisionsarbete eller liknande där du har hanterat både verksamhets- och ekonomistyrningsfrågor. Krav för tjänsten är hög digital mognad och goda kunskaper i Officepaketet, i synnerhet i Excel. Erfarenhet av verksamhetsutvecklingsarbete avseende system och processer samt kunskap om statlig styrning är meriterande.
Som person är du driven och har god förmåga att få resultat genom självständigt arbete, men du har också förmågan att arbeta i grupp där du visar prov på en mycket god samarbetsförmåga. Du har ett stort engagemang för verksamhetsstyrning och har en god förmåga att arbeta med analyser, rapporter och att ta fram beslutsunderlag. Du har lätt för att skapa dig överblick och har en god förståelse för hur analyser bidrar till verksamhetens utveckling. Du omsätter ekonomisk information pedagogiskt i både skrivna redovisningar och muntliga beskrivningar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och inleds med 6 månaders provanställning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan via https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/lediga-jobb , inklusive CV och personligt brev, senast den 24 januari 2021.
Kontaktpersoner
Ulrika Johansson, avdelningschef, telefon 054-22 12 34
Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48
Hanne Konradsen, ST, telefon 08-700 07 88
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även allmänna arvsfonden finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 300 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm och Karlstad.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26