OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs tingsrätt, som är en av Sveriges största tingsrätter, finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och har ca 240 anställda.
Domstolen strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare.
På tingsrätten finns sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen arbetar med intern och extern service. Avdelningens uppdrag är också att ta fram, förvalta och utveckla administrativa processer.
Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom dessa förhållningssätt skapas en gemensam syn på tingsrättens uppdrag och arbetsplatsen präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.
Tingsrätten söker nu en vikarie för vår controller på den administrativa avdelningen. Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som tingsrättens controller utgör du en viktig och stödjande roll för verksamheten. Du kommer att ha ett varierande arbete och hantera en bredd av arbetsuppgifter inom ekonomiområdet. Du ingår i den administrativa avdelningen där du tillsammans med kollegor inom bl.a. administration, IT, säkerhet, och HR stödjer tingsrätten i sitt viktiga uppdrag.
Fokus i rollen är budget, prognos och uppföljning. Vidare stödjer du tingsrättens chefer kring allehanda ekonomirelaterade frågeställningar. Tjänsten innefattar även löpande arbete inom ekonomiområdet. Du kommer till exempel att:
- Upprätta budget, prognos och uppföljningar
- Vara behjälplig vid upprättande av månads- och årsbokslut
- Genomföra upphandlingar och inköp
- Stödja verksamheten med statistik och analys
- Stöd vid genomförande av lönerevision och framtagande av personalrelaterad statistik
- Övrig ekonomiadministration
I din roll har du tillgång till kvalificerat stöd från controllers vid Domstolsverket som fungerar som en servicefunktion för domstolarna i landet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs med ett brett och självständigt ekonomiarbete. Du är sen tidigare van att arbeta i en stödjande roll och har en bred kunskap inom ekonomiområdet.
Vi ställer som krav att du:
- Har en kandidat- eller civilekonomexamen, gärna med inriktning redovisning eller analys.
- Har minst 1–3 års erfarenhet av att arbeta i en liknande roll med självständigt ansvar.
- Är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd.
Det är meriterande om du:
- Arbetat med ekonomi inom offentlig sektor samt har erfarenhet av offentlig upphandling.
- Tidigare har arbetat i affärssystemet Agresso
I denna process lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Eftersom du är ensam i din roll på tingsrätten är det viktigt att du har förmåga att ta initiativ, prioritera och självständigt driva ditt arbete från start till mål. Då du kommer att hantera många olika typer av arbetsuppgifter är det viktigt att du har lätt för att lära dig nya uppgifter och har förmågan att analysera och lösa problem. Du behöver ha en mycket god kommunikativ förmåga och kunna förmedla information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Arbetet är omväxlande och du arbetar i en liten grupp på den administrativa avdelningen, vilket kräver att du är prestigelös samt hanterar såväl mindre som större uppgifter.
Tingsrätten har en av samhällets viktigaste funktioner och arbetet ska utföras på ett sätt som skapar förtroende för oss. Detta ställer krav på en mycket god omdömesförmåga och att du tar ansvar för att arbetsuppgifterna utförs med hög kvalité. Du kommer att vara en viktig nyckelspelare i en samhällsviktig verksamhet.
Anställningsform och omfattning
Anställningen är på heltid och avser ett föräldravikariat under 12 månader med möjlighet till förlängning.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Övrigt
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen, men bestämt all direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Göteborgs tingsrätt har upphandlade avtal.