OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Kommunledningskontoret ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.
Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning på central förvaltning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå.
Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten som controller är placerad direkt under ekonomidirektören.
Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningsförvaltningen och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens ekonomiprocesser.
Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Brinner du för verksamhetsutvecklande ekonomi och att driva och utveckla ekonomiprocesser? Vi söker nu en centralt placerad controller på ett föräldravikariat, för att arbeta med dessa frågor. Ni är två controllers direkt placerade hos ekonomidirektören, som har gemensamt ansvar för utmaningen att utveckla ekonomi och verksamhetsstyrning för hela kommunen. Du är controller till de övergripande avdelningarna och stöttar och leder cheferna i budget och uppföljning, såväl som projektredovisning. Utredningar, underlag för budgetprioritering och ekonomi och verksamhetsplanering är också på agendan. Arbetet sker både i befintliga strukturer, i utredningsform och projektform och du förväntas både kunna delta i arbete och att leda det. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling och kommunens och koncernens ekonomi och mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag! Du kommer ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du tar gärna egna initiativ till förbättringar.
Kvalifikationer
Till tjänsten söker vi dig med en högskole-/universitetsexamen inom ekonomi och erfarenhet av kvalificerat ekonomiarbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av ekonomiarbete i offentlig verksamhet. Du har goda kunskaper i Officepaketet. Eftersom du kommer att jobba med flera av kommunens dokument krävs det att du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift.
För att lyckas med uppdraget som controller krävs att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk för att få genomslag i vårt förändringsarbete. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder ett vikariat på heltid med start enligt överenskommelse och till och med 2021-09-30. Din arbetsplats blir Rådhus Skåne, i direkt närhet till bussar och tåg.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Oscar Nilsson, ekonomidirektör på telefon 044-13 60 07.
Sista ansökningsdag är 2020-03-29.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21