Controller till Kristianstads Kommun

Controller till Kristianstads Kommun

Arbetsbeskrivning

Brinner du för samhällsekonomi, budgetprocess för kommunens bästa och att driva och utveckla ekonomiprocesser? Vi söker nu två centralt placerade controllers för att arbeta med dessa frågor.

Arbetsbeskrivning
Du kommer att vara en av fem controllers direkt placerade under ekonomidirektören, med gemensamt ansvar att utveckla ekonomin och verksamhetsstyrningen för hela kommunen. Utredningar, underlag för budgetprioritering, målstyrning, ekonomi och verksamhetsplanering är på agendan. Vi arbetar ofta med utredningar och projekt och du förväntas både kunna delta i arbetet och leda det. Tjänsten är bred och fokuserad på utveckling av kommunens och koncernens ekonomi där mycket samarbete krävs för att göra oss lite bättre varje dag!

Hos oss kommer du ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och uppmuntrar egna initiativ till förbättringar. Du behöver vara intresserad av utvecklingen i samhället och hur olika händelser i omvärlden påverkar kommunens ekonomi. Du kommer att fungera som controller för några av kommunledningskontorets avdelningar/enheter samt finansen, vilket innefattar skatteintäkter, statsbidrag, räntekostnader och pensioner. Inom enheten sker också utveckling av våra nya beslutsstöd Power BI och Stratsys där du har en del i att vägleda och stötta hela kommunen i införandet.

Vem är du?
Vid sidan av din högskoleexamen inom ekonomi så har du arbetat brett med ekonomifrågor och/eller som controller under en period av minst fem år. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete med ekonomi i offentlig verksamhet. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket och har goda kunskaper inom Office-paket.

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du är samtidigt flexibel och analytisk med förmåga att se komplexa samband. Eftersom enheten arbetar både mot den egna förvaltningen samt övriga delar i koncernen krävs det att du är flexibel i vilka arbetsuppgifter som utförs. Vi är en liten grupp som löser små och stora frågor tillsammans. Eftersom du kommer att arbeta med flera av kommunens dokument krävs det att du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Ansökan
Omfattning: Tillsvidareanställning, heltid
Start: Enligt överenskommelse
Placering: Rådhus Skåne, Kristianstad
Antal tjänster: 2 st

I denna rekrytering samarbetar Kristianstads kommun med Jurek Recruiting & Consulting. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Johan Friberg på 0760–02 69 69 alternativt på johan.friberg@jurek.se. Du är välkommen med din ansökan via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-mail pga. GDPR. Sista ansökningsdag är den 2023-10-04.

Kontakt
Emelie Ferlaux, Tf ekonomidirektör, 044-135129
Alexandra Wideheim SACO 044-132908, Vision/TCO, 044-134883

Om verksamheten
Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Vi ser fram emot din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Sjöström
0709-721470
Susanna Filipsson

Rakel Jarl

Caroline Frödén
0766 33 14 44
Jenny Larsson

Ulriikka Uittomäki

Berivan Mohammed

Malin Alexandersson

Thomas Eklöf

Rakel Jarl
070-972 13 52

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jurek Rekrytering & Bemanning AB
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2023
  • Ansök senast: 4 oktober 2023

Besöksadress

Biblioteksgatan 11, Stockholm
None

Postadress

Biblioteksgatan 11
Stockholm, 11146

Liknande jobb


14 november 2024

Business Controller till Recipharm i Uppsala

Business Controller till Recipharm i Uppsala

14 november 2024

14 november 2024

Senior Business Controller till växande team

Senior Business Controller till växande team

14 november 2024