Controller till Omvårdnadsförvaltningen i Solna stad

Controller till Omvårdnadsförvaltningen i Solna stad

Arbetsbeskrivning

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör Solna stad till en spännande utvecklande organisation att arbeta inom. Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv. 

Om arbetsplatsen

Omvårdnadsförvaltningens ekonomistab ansvarar för förvaltningens budget med en omslutning på ca 930 Mkr, verksamhetsplanering, uppföljning, årsredovisning samt ekonomiska flöden och processer. Staben som du kommer ingå i består idag av två controllers och en ekonomiassistent samt en övergripande chef.

Arbetsbeskrivning

I rollen som Controller så ansvarar du för resultatrapportering och finansiell uppföljning, av budget och prognos i ett nära samarbete med ansvarig chef. Rapportering sker till chefscontroller och du arbetar tillsammans med övriga controllers och ekonomer inom förvaltningen med kontinuerligt fokus på utveckling av processer och rutiner för stöd och uppföljning.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter är:


• Ansvara för att sammanställa, kvalitetssäkra och analysera ansvarsområdets månadsbokslut och på ett pedagogiskt sätt presentera månadens resultat för chef och ledning.
• Driva budgetarbetet och utredningar inom ansvarsområdet i samarbete med ansvarig chef och övriga controllers.
• Vara konsultativt stöd/rådgivare till individer som har en icke ekonomisk bakgrund och kunna förenkla och förklara ekonomiska termer i en lättsam nivå
• Att kunna utifrån bästa förmåga ta fram bra avvikelseanalyser samt kontinuerligt jobba med uppsatta KPI er och utifrån dessa kunna leverera ett ”best case scenario”
• Vid månadsbokslut ansvarar du för att kvalitetssäkra uppbokningar och reservationer för poster som ej har kommit i rätt period.

Kvalifikationer:

Vi söker dig som är civilekonom eller motsvarande och som har dokumenterad erfarenhet av att jobba i rollen som controller inom en större organisation. Som controller har du tidigare arbetat med budget, prognoser och resultatuppföljning och du har även arbetat med ekonomistyrning och framtagande och uppföljning av nyckeltal.

Meriterande är om du har erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter i en större politiskt styrd organisation. Det är även meriterande om du arbetat med kalkyler samt med anbud inom LOV och LOU.

Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Office, särskilt i Excel. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med att skapa exempelvis pivottabeller och att bygga makron i Excel.

Personliga egenskaper

För att vara framgångsrik i rollen som controller så har du ett starkt engagemang i att leda verksamhetens utveckling framåt. Du ser helheten och fastnar inte i detaljer och har ett analytiskt och proaktivt tillvägagångssätt. Du är självgående och är van att ta egna initiativ samt agera självständigt och affärsmässigt i din approach. Du är pedagogisk, har lätt för att kommunicera, är lyhörd och smidig men samtidigt tydlig och rak i din kommunikation. Du har lätt för att samarbeta med andra och verka inom en större organisation, med många intressenter och kontakter av olika slag. Du har en god förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift.

Mer information och ansökan

Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till Stabschef Ekonomi, Veronica Hässelborg på 070 168 43 85. Facklig kontaktperson är Marika Lindhagen, Vision på 08-746 35 48 och Tina Finnäs, Akademikeralliansen/Akavia på 08-746 11 04. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 19 juni 2020.  Intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juni 2020
  • Ansök senast: 19 juni 2020

Liknande jobb


Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

31 oktober 2024

31 oktober 2024