Controller till produktionsförvaltningen i Österåkers kommun

Controller till produktionsförvaltningen i Österåkers kommun

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Produktionsförvaltningen ansvarar för daglig drift av kommunala verksamheter inom utbildning och omsorg. Vi är ca 1200 medarbetare och omsätter drygt en miljard kronor. Nu söker vi en controller för ett vikariat inom förvaltningens stab, med placering i kommunhuset Alcea.

Inom staben är vi 10 personer som ger support och service till våra verksamheter. Vi samverkar med kommunens övriga förvaltningar och centrala staber vad gäller uppdrag, ledning och styrning. Tillsammans med våra verksamheter driver vi utveckling av processer, rutiner och introduktion av digitala verktyg. Vi är stolta över vår kvalitet och välkomnar gärna nya ideer och förslag för ständig förbättring av våra verksamheter.

Ditt nya jobb


Som controller är du strategiskt viktig för att bidra med proaktiv ekonomisk analys, beslutsunderlag och förslag till åtgärder, konsekvensbeskrivningar, budgetering, prognoser och chefsstöd till våra verksamheter.

Rollen utgör en av två controllers i förvaltningens stab och är länken mellan verksamhet och ekonomi, då det ingår att tolka och översätta ekonomisk- och verksamhetsdata till relevanta slutsatser, utvecklingsförslag och beslutsunderlag. Förutom nära samarbete med controller-kollega inom staben har du även kontakt med ekonomer och chefer i verksamheten, staben samt kommunens centrala ekonomiavdelning.

Uppdraget är brett och bland annat kommer du att:


• Ansvara för produktionsförvaltningens ekonomiska rutiner samt delta i förvaltningens ledningsgrupp
• Processleda verksamhetsplanering i flerårsperpektiv genom nära samarbete med verksamhetschefer
• Driva prognosarbete, från riktlinjer och tidplan till sammanställning, analys och presentation av prognos/budget som helhet inklusive avvikelser och åtgärdsförslag
• Ansvara för bokslut för förvaltningen och bistå i arbetet för kommunen som helhet
• Driva utvecklingsarbete inom förvaltningen och genom deltagande i kommunens controller-nätverk
• Bistå i arbetet när vi utvecklar användandet av systemet Unit4/Agresso

Din profil

Vi söker dig som har:


• Högskoleexamen inom ekonomiområdet, minst kandidatnivå
• Minst 5 års erfarenhet som business controller/verksamhetsekonom inom tjänsteproduktion i organisation med minst 1000 anställda
• Kunskap om användandet av moderna IT-system/affärssystem och dess möjligheter

Som person är du drivande, analytisk och kommunikativ. Du har god samarbetsförmåga samt arbetar noggrant och strukturerat. Vi vill även att du är intresserad av att utvecka ekonomiområdet med fokus på rapportering, effektivisering och utökat användande av digitala system, som i vårt fall är Unit4 och Stratsys.

Anställningens omfattning

Heltid

Anställningsform

Vikariat till och med 31 december 2021

Tillträde

1 maj 2021 eller enligt överenskommelse

Sista ansökningsdag

13 april 2021

Visst låter det spännande! Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni här.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 mars 2021
  • Ansök senast: 13 april 2021

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


26 november 2024

26 november 2024

25 november 2024

Controller

Controller

25 november 2024