OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Denna tjänst inleds som ett konsultuppdrag via Eqonomy/ Wise Professionals på sju månader, och för rätt person finns det goda möjligheter till anställning hos Serneke efter konsultperioden. Omfattning är heltid och du kommer att utgå från Sernekes härliga lokaler på Kvarbergsgatan 2, mitt i Göteborg. Det finns även möjlighet att delvis utföra arbetet remote när du blivit varm i kläderna.
Vad ska du göra?
Då företagets nuvarande controller ska vidare mot nya utmaningar söker vi nu efter en ny stjärna att axla denna spännande roll. Här kommer du till ett gäng med högt i tak och god samarbetsanda.
I uppdraget som controller rapporterar du till chefen för fastighets- och verksamhetsutveckling. Ditt uppdrag kommer huvudsakligen att bestå av två delar, där den största delen infattar budget och prognosarbete för ca 10 bolag samt ca 15 projekt. Arbetet bedrivs självständigt och i samråd med nyckelpersoner ute i verksamheten samt i nära samarbete med divisionscontrollers, projektcontrollers, redovisningsgruppen och andra berörda ekonomifunktioner. Den andra delen syftar till att utveckla systemet för hyresavisering och även ansvara för avisering av ett antal kommersiella fastigheter. Utöver ovan nämnda ansvarsområden och arbetsuppgifter tillkommer ad-hoc analyser och stöttning i ekonomiska frågor till verksamheten. I denna roll välkomnas även nya idéer och intresse att vara med och förbättra processer. Rollen innefattar många både interna och externa kontaktytor.
Exempel på arbetsuppgifter i punktform:
· Följa, analysera och presentera det ekonomiska utfallet månadsvis med stöd av redovisningsansvarig ekonom.
· Fakturahantering och vidarefakturering till dotterbolag.
· Ansvara för utveckling av rapporter och KPI’er till organisationen samt vara delaktig i uppföljningen.
· Skatter, moms, värdering, finansiering och redovisning i fastighetsaffärer, förvaltning och affärsverksamheter.
· Stöd till organisationen i samband med transaktioner, uthyrning och finansiering.
· Vara ett stöd till organisationen i strategiska frågor samt affärsplanering.
· Vara delaktig i och driva verksamhetsrelaterade analyser/projekt utifrån affärens utveckling och behov samt initiativ som uppstår.
· Delta i utveckling av koncernens controlling-processer, rapporter, KPI’er, systemstöd och mallar.
Vem är du?
För att trivas i denna roll ser vi att det är lyckosamt att ha några års erfarenhet inom redovisning med en god förståelse för de ekonomiska flödena. Fördelaktigt är det också om du haft ansvar för ett antal bolag och arbetat i en entreprenöriell miljö. Kanske har du till och med någon gång arbetat med avisering. Troligen känner du att du längtat efter att få ge utlopp för din analytiska sida och således vill utvecklas vidare inom controlling.
Din utbildning är troligtvis högskoleexamen inom ekonomi eller motsvarande, alternativt en längre arbetslivserfarenhet inom redovisning. Du har god förståelse för affärssystem samt mycket goda kunskaper i Excel. Har du erfarenhet av affärssystemet Visma Business är detta en klar fördel då du kommer att använda det i stor utsträckning. Vi ser det också som starkt meriterande om du har erfarenhet från fastighets- eller byggbranschen och har förståelse för projektredovisning eller projektcontrolling.
Som person har du en stark förmåga att skapa relationer internt och extern och uppskattar att arbeta i ett entreprenörstyrt företag med högt tempo. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och här välkomnas en initiativrik person som inte räds att tänka utanför boxen och testa nya arbetssätt. Med din styrka inom redovisning ser vi gärna att du har pondusen och can- do-attityden att ta dig an de olika nya utmaningarna som denna roll innebär kopplat till din roll som controller.
Om Serneke
Serneke är en nytänkande och expansiv koncern verksam inom bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning med ca 1200 anställda. Genom att tänka nytt driver vi utvecklingen och skapar effektivare och mer innovativa lösningar för ett ansvarsfullt byggande. Verksamheten har en god fördelning mellan offentliga och kommersiella uppdrag.
På Serneke jobbar vi som utmanar konventionella metoder och som genomför det ena lyckade projektet efter det andra. Vi drivs av utmaningar i alla dess former och vill vara delaktiga och bidra med nya infallsvinklar och lösningar. Vi erbjuder samma trygghet och kunskap som marknadsledarna, men med mer energi, engagemang och ett modernare synsätt. Tillsammans med våra kunder kommer vi att nå oanade höjder och just nu bygger vi ett lag med ännu fler engagerade kollegor. På Serneke är vi steget före, håller vad vi lovar och ger våra kunder något extra.
När du blir en av oss
Som konsult hos Wise Professionals erbjuds du alltid en marknadsmässig lön, friskvårdsbidrag, pensionsavsättning och anslutning till vårt kollektivavtal – inget är viktigare för oss än att du känner dig trygg i din anställning. På samma sätt som vi ställer höga krav på dig som konsult förväntar vi oss också att du ställer höga krav på oss som arbetsgivare. Oavsett vart du befinner dig i din karriär så ska konsultrollen hos Wise Professionals ge dig kunskap och erfarenhet som du kan bära med dig på vägen till nästa spännande utmaning.
Nyfiken på att veta mer?
Du får gärna kontakta oss om du har frågor om rollen eller undrar hur processen ser ut framöver. Jag som arbetar med detta uppdrag heter Lisa Kayser och har mailadress: lisa.kayser@wise.se.
Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering som metod. Det gör vi i vår strävan efter en mer potentialbaserad matchning. Vi ser därför gärna sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter, eftersom vi vet att en bredare mångfald i bakgrund, erfarenhet och synsätt berikar var och en av oss och gör oss bättre och smartare som organisation. Vi går igenom ansökningarna löpande och i konsultvärlden går processerna oftast snabbt. Rollen kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan.
Vi ser fram emot att höra från dig!