OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatte- och avgiftsavdelningen ansvarar för ursprungskontroll av fordon samt besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bl a ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har ca 300 medarbetare. Vårt arbete med att ta in skatter och avgifter omfattar ca 14 miljarder per år.
Staben består av 8 personer som arbetar övergripande och strategiskt samt stödjer avdelningens ledning.
Dina arbetsuppgifter
Som ekonomisk controller är du en stödjande resurs till avdelningens ledning. Du ingår i avdelningens stab och ska bistå ledningsgruppen och avdelningen med ekonomisk spetskompetens.
Du kommer att
• svara för det övergripande ekonomiska arbetet inom avdelningen
• ha en samordnande och utvecklande roll för ekonomistyrningen
• arbeta både strategiskt och operativt med bland annat budgetprocess, ekonomiska analyser, uppföljning och ekonomistyrning
• stödja avdelningens chefer i deras ekonomiska ansvar
• medverka i arbetet med att skapa nödvändiga rutiner för avdelningens ekonomi
• sköta uppföljning och rapportering till avdelningsdirektören.
Du kommer att samarbeta med övriga controllrar på avdelningen och inom myndigheten.
Din bakgrund
Vi söker dig som har civilekonomexamen eller motsvarande och har flerårig erfarenhet av kvalificerat arbete inom ekonomiområdet. Erfarenhet från statlig ekonomistyrning eller erfarenhet av controllerarbete i en större organisation är meriterande.
Arbetet ställer stora krav på självständighet, initiativförmåga och god samarbetsförmåga. Vidare gäller att du har mycket bra strategisk och analytisk förmåga, klarar att hålla deadlines samt är bra på att sätta och att uppnå mål. Du är en van datoranvändare och har goda kunskaper i Office-paketet, i synnerhet Excel. Du ska ha erfarenhet av ekonomisystem, exempelvis Agresso eller liknande.
Arbetsuppgifterna kräver att du har god kommunikationsförmåga och att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Stor vikt läggs vid den personliga lämpligheten.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Örebro. Vi tillämpar normalt provanställning. Tillträde snarast.
Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta:
Niklas Sjölén, stabschef, skatte- och avgiftsavdelningen, 010-495 60 10 niklas.sjolen@transportstyrelsen.se eller
Anna Elvkull, avdelningsdirektör, skatte- och avgiftsavdelningen, 010-495 60 65, anna.elvkull@transportstyrelsen.se
Fackliga frågor
Fackliga frågor besvaras av Jonas Maran, SACO, 010-495 62 53, eller
Anna Malmborg, ST, 010-495 72 05
Övrig information
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast 20 oktober 2013 via vår webbplats (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-oss/Jobba-hos-oss ), referensnummer TSG 2013-1230. Vårt urval görs med stöd av urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.