OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och svaga grupper i samhället. Vi är ungefär 500 medarbetare som stöttar Botkyrkaborna att ta eget ansvar på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Arbetsuppgifter
I rollen som controller kommer du att stödja Socialförvaltningens chefer i ekonomirelaterade frågor och samtidigt vara stöd avseende lokalförsörjningsrelaterade frågor.
Rollen är en central funktion för förvaltningen och innebär ett stort kontaktnät inom både ekonomifunktionen, övriga förvaltningars ekonomifunktioner och främst inom egna verksamheten. Du kommer att arbeta med budget, uppföljning och analys av den samlade verksamhetens ekonomi samt agera kontaktperson för lokalförsörjningsfrågor med andra förvaltningar inom kommunen. Det kan förekomma tillfälliga utredningsuppdrag från verksamheten.
En viktig del i arbetet är att du även ansvarar för att hitta smarta lösningar och effektivare arbetssätt för att underlätta arbetet inom ekonomiområdet. Rollen kräver att du är van att arbeta i team och har lätt för att samarbeta över flera kontaktytor. Du tar initiativ till och har ett nära samarbete med förvaltningens chefer, totalt kommer du att samarbeta med cirka 20 enhetschefer. Du är deras stöd i att förstå hur deras ekonomiska resultat skapas och bistår dem med kunskap och verktyg för rätt beslut. I din roll kommer du att rapportera till ekonomichef och ingå i ett team på 12 kollegor inom ekonomienheten, där det ingår ytterligare en controller, en ekonom och ekonomiassistenter.
Vi arbetar flexibelt både på plats i Kommunhuset i Tumba och möjlighet till hemarbete finns. Vi har även årsarbetstid som ökar våra möjligheter att styra vår egen arbetstid vilket skapar goda förutsättningar för en balans i arbets- och privatlivet.
Kvalifikationer
Krav:
- Tjänsten ställer krav på högskoleutbildning inom företagsekonomi, redovisning eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig i kombination med relevant arbetslivserfarenhet.
- Tjänsten kräver systemvana och vana att arbeta med Excel i en mer avancerad nivå.
- Vi ser att du har mycket god kunskap i verksamhets- och ekonomistyrning samt uppföljning, analys och rapportering.
Meriterande:
- Erfarenhet från offentlig verksamhet
- Erfarenhet av systemen Visma och Qlik
- Erfarenhet av att ha arbetat med verksamhetscontrolling
Vem är du som söker? Som person behöver du vara analytisk och strukturerad med ett gott siffersinne. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och snabbt sätta dig in i arbete i en stor verksamhet. Du har ett pedagogiskt arbetssätt och kan förklara komplexa samband, både i tal och skrift. Då du kommer samarbeta med många olika parter är det viktigt att du har lätt för att skapa förtroende och är i ditt sätt både kommunikativ och lyhörd. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137