OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.
Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.
I rollen som controller tillhör du controllerenheten inom avdelningen Ekonomi, fastighet och inköp på huvudkontoret i Gävle. Avdelningen ansvarar för Statens servicecenters ekonomiska styrning, upphandling och inköp, samt fastighets- och internservice. Statens servicecenter expanderar vilket innebär att stödverksamheten kommer att växa.
Vi söker nu controller till vårt team på controllerenheten som idag består av enhetschef och fem controllers. Enheten arbetar operativt och strategiskt inom hela ekonomiområdet, till exempel myndighetens verksamhetsplanering, uppföljning, analyser, ekonomimodell och redovisningsprinciper, årsredovisning, budgetunderlag och avgiftsmodell. Du rapporterar till enhetschefen som du också har ett nära samarbete med.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Anställning som controller innebär ett brett spektrum av arbetsuppgifter inom ekonomihantering bland annat kalkylering, kostnads-/intäktsanalys, redovisning, uppföljning av ekonomiskt utfall och utvecklingsarbete. Arbetet sker i nära samarbete med övriga inom controllerenheten och med berörda inom organisationens tjänsteproducerande avdelningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom ekonomi eller motsvarande kompetens erhållen från minst tre års erfarenhet av ekonomiarbete
• Erfarenhet av arbete i ekonomi- och verksamhetssystem
Du ska ha följande förmågor:
• Vara strukturerad och noggrann
• Ansvarsfull
• Ha god samarbetsförmåga och vara relationsskapande
• Vara kommunikativ, ha lätt att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• Analytisk förmåga
• Lösningsorienterad
• Ha ett professionellt förhållningssätt med integritet och personlig mognad
Dessutom är det meriterande om du har:
• Flera års erfarenhet av ekonomiarbete som controller
• Erfarenhet inom statlig ekonomihantering och styrning
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete inom ekonomihantering
• Goda kunskaper i ekonomisystemet Agresso (UBW)
• Goda kunskaper i Excel
Övrigt
Anställningen är tillsvidare på 100 %.
Vi tillämpar vanligtvis sex månaders provanställning.
Anställningen är placerad i Gävle, resor kan förekomma.
Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 22 mars 2020. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.
Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.