OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker Svenska Kraftnät en ny medarbetare! För vår kunds räkning letar vi därför efter dig med erfarenhet av arbete som projektekonom eller controller. Detta konsultuppdrag är beläget på myndighetens huvudkontor i Sundbyberg med start 15:e april och förväntas pågå i ett år med möjlighet till förlängning.
Bakgrund
Svenska kraftnät är en myndighet som driver säkerheten för elöverföringssystemen. Likaså ansvarar myndigheten för att detta sker miljöanpassat och kostnadseffektivt. Företaget befinner sig i en expansiv utbyggnadsfas och därför söker vi dig som kan stärka upp och stötta de pågående projekten i ekonomiska frågor.
Uppdragsbeskrivning
Som projektekonom/controller har du i uppgift att utveckla, stödja, samordna och följa upp enskilda projekt. Du kommer tillhöra Finansavdelningen men stöttar projekt i hela verksamheten. Uppdraget avser att utföras av en konsult.
Arbetsuppgifter
Rollen som projektekonom/controller består främst i att stötta projektledare i deras dagliga arbete. Man rapporterar direkt till projektledarna som arbetsleder och fördelar arbetet. Då behovet från verksamheten skiftar så har även arbetsuppgifterna stora variationer. Tillsammans med programcontrollern kommer du att kontrollera och säkerställa att projekten följer de ekonomiska processer och riktlinjer som Svenska Kraftnät har. Denna roll innebär även att du deltar och driver den ekonomiska uppföljningen genom att ta fram underlag och lyfta viktiga ekonomiska frågor. Vid budget- och prognosarbete tar man fram, förbereder och sammanställer underlag och rapporter för att projektledarna och verksamheten ska kunna ta rätt beslut. Du kommer ha stort ansvar för att lyfta de ekonomiska perspektiv som uppstår i projekten till projektledaren samt programcontrollern.
Om dig
Som person ser vi att du är analytisk, strukturerad och noggrann. Du är inte rädd för att ta egna initiativ och driver tillsammans med andra inom ansvarsområdet den utveckling som behövs. För att lyckas i rollen som projektekonom/controller behöver du ha god förståelse för vad som är viktigt att följa upp och har en god förmåga att kommunicera. Medvetenhet av betydelse av att standardisera och ha ett processorienterat arbetssätt är en förutsättning för denna tjänst.
För att ta dig an denna roll krävs det:
- Akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande dokumenterad kompetens förvärvat på annat sätt.
- Minst två års erfarenhet som ekonom/controller.
- Ekonomisk förståelse och redovisningskunnighet.
- Minst två års erfarenhet av att arbeta i större ekonomisystem.
- God administrativ förmåga.
- Minst två års erfarenhet av Office-paketet, framför allt Excel.
- God kommunikativ förmåga såväl i tal som skrift.
Meriterande är även:
- Två års erfarenhet som projektekonom/controller.
- Två års erfarenhet av att jobba med ekonomisk uppföljning i verksamhetsprojekt med IT-inslag.
- Två års erfarenhet av Unit4 Business World (UBW).
Säkerhetsprövning
I och med att du kommer att hantera säkerhetsklassificerad information och arbeta i en säkerhetskänslig verksamhet så kommer du gå igenom en säkerhetsprövning innan du kan påbörja uppdraget. Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 10 till 12 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid.
Placering och omfattning
Du kommer placeras på Svenska Kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg, Stockholm. Du kan erbjudas att i viss mån arbeta från eget kontor, förutsättningen är att inställelsetiden till Svenska Kraftnäts kontor är max 1 dag under arbetstid, vardagar. Detta beslutas i samråd med beställaren.
Uppdragets start: 15: e april 2022
Uppdragets slut: 14:e april 2023 med möjlighet till förlängning
Omfattning: 100%, heltid 40 timmar/vecka
Process och ansökan
Låter uppdraget intressant? Skicka in din ansökan snarast då urvalsarbetet och intervjuer sker löpande och uppdraget kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Du söker genom att skicka in ditt CV samt svara på några frågor. De kandidater som bäst matchar rollen kommer telefonintervjuas och sedan bli kallade till en digital intervju hos oss på Devotum. Nästa steg är en intervju hos kunden.
Har du frågor gällande uppdraget är du välkommen att höra av dig till Corazon Wiksell på 070-586 93 11.
Välkommen med din ansökan!