OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212677
Arbetsuppgifter
Välkommen till ett mångfacetterat uppdrag! I rollen som inköpscontroller kommer du huvudsakligen att arbeta med att Identifiera och analysera inköpsmönster och föreslå strategier för stadens samlade inköpsbehov. Ditt uppdrag blir att stödja, samordna och utveckla kommunens inköpsverksamhet genom att följa upp och analysera stadens samlade inköpsmönster. Du kommer, med utgångspunkt i identifierade trender och avvikelser, föreslå underlag till inköpsstrategier, som kan utgöra mål för inköpsverksamheten. Du kommer också att delta i arbetet med övergripande inköps- och villkorsstyrning samt uppföljning av de övergripande strategiska målen. Slutligen kommer du hjälpa till att utveckla analysmetoder och skapa olika former av varningssystem och utveckla befintliga metoder för kategoristyrning och datainsamling samt vara stöd till enhetens chefer och medarbetare i arbetet med datainsamling, databearbetning och analys.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst två års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom inköp/upphandling eller inom annan typ av ekonomisk styrning. Tjänsten kräver mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och det är meriterande om du har erfarenhet av processutveckling, strategiskt koordinerande arbete samt arbete inom politiskt styrd organisation.
Du har akademisk examen inom ekonomi eller annan för verksamheten relevant disciplin (statistik, nationalekonomi, statsvetenskap eller liknande). Det är meriterande om du har utbildning eller erfarenhet inom inköpsanalys, kategoristyrt inköp eller offentlig upphandling. Uppdraget kräver att du är analytisk, självgående, metodisk och resultatdriven och att du har kännedom i Officepaketet.
Om arbetsplatsen
Upphandlingsenheten är en enhet inom Ekonomiavdelningen på Stadskontoret, som har ett övergripande ansvar att hantera strategiska frågor som rör Malmö stads inköpsverksamhet på stadsövergripande nivå. Enheten ansvarar för genomförande av kommunövergripande ramavtal, förvalta avtalen och göra löpande strategiska överväganden. Enheten ansvarar också för att stödja förvaltningar i specifika upphandlingsärenden från behovsinventering till avtal. Upphandlingsenheten består i dagsläget av 35 personer varav de flesta är upphandlare med helhetsansvar inom sina respektive avtalsområden. På enheten finns tre sektioner; IT, varor och tjänster. Det finns även några gemensamma funktioner där denna controllerfunktion kommer att ingå. Du kommer att rapportera direkt till upphandlingschefen.
Stadskontoret består av ca 330 medarbetare som har i uppdrag att ansvara för övergripande ledning och samordning av stadens samlade verksamhet med totalt ca 26 000 medarbetare i 14 olika förvaltningar. Stadskontoret som leds av stadsdirektören är organiserad i sex avdelningar varav kommunikationsavdelningen är en. Vi har stora förväntningar på vår organisation där chefers övergripande synsätt kännetecknas av förhållningssättet "tillsammans" med ett starkt fokus på helheten.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98