OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs och samordnar länets intressen för en hållbar utveckling i länet. Vi är en kunskapsorganisation, totalt ca 200 anställda, och en myndighet med viktiga uppgifter inom förvaltning och tillsyn. Majoriteten av de anställda har Gävle som placeringsort.
Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund. Den ska genomsyra allt vi gör på alla nivåer och vara ett stöd i vårt dagliga arbete.
Länsstyrelsen strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Därför har Länsstyrelsen startat arbetet för att bli HBTQ-certifierad. Länsstyrelsen har dessutom utsetts till en av Sveriges 50 mest spännande arbetsgivare i offentlig sektor.
Arbetsuppgifter
Tjänsten som jurist och verksamhetscontroller är delad mellan två enheter; staben och rättsenheten. Du arbetar på staben med planering och uppföljning av Länsstyrelsens verksamhet. Du arbetar också med handläggning av ärenden inom rättsenhetens område.
Arbetet präglas av samarbete och öppenhet.
Länsstyrelsens rättsenhet arbetar inom ett stort antal rättsområden.
Enheten ansvarar för prövning av överklagade beslut enligt plan- och bygglagen och miljöbalken samt tillstånd och förordnanden inom bland annat kameraövervakning, trafikföreskrifter och tävlingar på väg.
Enheten utövar också tillsyn och ger råd och stöd till övriga enheter inom Länsstyrelsen.
Enheten består av sex personer.
Länsstyrelsens stab, som består av fyra personer, arbetar med övergripande planering och uppföljning där verksamhetsplanering och årsredovisning är viktiga uppgifter. Staben arbetar även med service till länsledningen och med projekt och utredningsuppdrag.
Kvalifikationer
Ett krav är att du har en för tjänsten relevant akademisk utbildning inom till exempel samhällsvetenskap eller statskunskap, juridik eller ekonomi.
Vi ser gärna att du har intresse av eller erfarenhet från länsstyrelsens eller annan myndighets verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, såsom att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, att du har helhetssyn, är strukturerad och serviceinriktad, stabil samt att du har god samarbetsförmåga.
Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Diarienummer: 112-4871-2016
Senaste ansökningsdag: 2016-08-21
Det kan bli aktuellt med provanställning.
Ansökan
För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.
Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,
Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79