Country Manager Sverige

Arbetsbeskrivning

Solina designar skräddarsydda produktlösningar för kunder inom livsmedelsindustrin och foodservice sektorn där vi utmärker oss i perfekt smak, förbättrad näring och optimerad funktionalitet. Tillsammans lagar vi smakfulla och mer hållbara matkoncept. Vi har mycket på tallriken men det är precis så vi gillar det.

Om tjänsten
Rollen som Country Manager erbjuder en unik möjlighet att påverka vår strategiska inriktning i Sverige och att leda tillväxten för att behålla en ledande ställning på marknaden. Som landschef kommer du att ha ett omfattande ansvar för all kommersiell och operativ verksamhet i Sverige och du blir en viktig del av vårt nordiska ledningsteam. Rollen är avgörande för att forma vår marknadsnärvaro i Sverige och kräver en strategisk ledare som kan brygga globala strategier med en stark lokal närvaro.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Strategiskt ledarskap: Utveckla och genomföra strategiska affärsplaner och årliga budgetar för att säkerställa att dessa stöttar Solinas globala mål, med fokus på både tillväxt och lönsamhet.
• P&L-ansvar: Hantera alla operativa delar av verksamheten med fullt P&L-ansvar, säkerställa att finansiella mål och andra KPI: er definieras och uppnås.
• Regelefterlevnad: Säkerställa att verksamheten följer nationella och internationella regleringar gällande hälsa, livsmedelssäkerhet och andra relevanta lagar, och att Solinas standarder för verksamheten upprätthålls.
• Marknad och tillväxt: Övervaka och analysera marknadstrender, händelser och ekonomiska förhållanden för Sverige, och tillämpa insikter på strategiska beslut och praxis över hela Norden.
• Ledarskap och utveckling: Bygga och motivera högpresterande team som främjar en framåtlutat positiv kultur med fokus på innovation och ansvar.
• Stakeholder management: Skapa och upprätthålla goda relationer med viktiga kunder, leverantörer och interna intressenter för att driva affärsresultat och strategiska partnerskap.

Lämplig bakgrund
• Erfaren ledare: Du behöver en väl dokumenterad och framgångsrik erfarenhet av att leda och styra en affärsmässig verksamhet, med starkt fokus på resultat och lönsam tillväxt, helst inom livsmedelsindustrin eller närliggande sektor.
• Strategisk höjd: Du behöver en förmåga att utveckla och implementera långsikt hållbara affärsstrategier som är i linje med företagets övergripande mål och förväntan.
• Branscherfarenhet: Du behöver förståelse för de svenska och nordiska marknaderna, med omfattande erfarenhet av att navigera och utnyttja möjligheter på de marknader, segment och i de kanaler som finns för vår sektor av livsmedelsindustrin.
• Utbildning och språkkunskaper: Du behöver vara flytande i svenska och engelska, och om du behärskar ytterligare något av de nordiska språken ses som en tillgång. En relevant akademisk examen inom försäljning, affärer, marknad, ledarskap eller annat relaterat område är att föredra.

Personliga egenskaper
• Kommunikation och påverkan: Du behöver utmärkta kommunikativa färdigheter, med en förmåga att leda olika team och att interagera effektivt på alla nivåer inom organisationen och med externa partners.
• Anpassningsförmåga och visioner: Du behöver vara bekväm med att leda i en matrisorganisation genom större förändringar över tid samtidigt som starka och hållbara affärsrelationer upprätthålls.

Vad erbjuder vi
Vi inbjuder en möjlighet att bli en del av Solina och ta dig an en betydelsefull ledarroll när du får oss att fortsätta ligga i framkant med hjälp av i nyfikenhet och fokus på innovation inom livsmedelsindustrin. Ansök idag för att bli en del av vårt framgångsrika team.


Om företaget
På Solina är vi passionerade och brinner för innovation och hållbarhet inom livsmedelssektorn. Vi värdesätter entreprenörskap och ser våra medarbetare som avgörande för vår framgång. Vi främjar en miljö där smidighet, samarbete och ansvar står i förgrunden, vilket ger våra team möjlighet att anpassa sig och blomstra i en ständigt föränderlig marknad.

Ansökan
Ansökningsprocess: Denna roll hanteras av SJR i samarbete med Solina. För en detaljerad diskussion om denna roll och för att uttrycka ditt intresse, vänligen kontakta Tomas Vinnersten på SJR, telefon 0766-471614. Din ansökan och diskussioner hanteras strikt konfidentiellt och i enlighet med GDPR.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJR in Sweden AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2024
  • Ansök senast: 26 maj 2024

Liknande jobb


20 december 2024

VD till Byggvarubedömningen

VD till Byggvarubedömningen

20 december 2024