OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
"Vi drivs av passion och syfte: uppfinningsrikedom och kreativitet är centralt i vårt arbete, samtidigt som vi alltid tar hänsyn till våra kunders övergripande upplevelse och säkerhet." SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med resmål i Europa, USA och Asien. De söker nu flera optimerare inom Crew Planning som vill vara med och bidra till SAS fortsatta framgång. Är du i början av din karriär och vill arbeta med optimering samt analys? Skicka in din ansökan redan idag!
OM TJÄNSTEN
Crew Planning är en central funktion i ett flygbolag och har det yttersta ansvaret för bemanningen av SAS alla flygningar. Inom Crew Planning arbetar omkring 40 medarbetare, där enheten består av fem team totalt varav tre optimeringsteam, ett team ansvarigt för träningsplanering och ett team ansvarigt för hantering av crew-relaterad data. Varje team består av runt 5-10 medarbetare samt en team leader.
SAS Crew Planning genomsyras av en passion för arbetet och en god sammanhållning. Många medarbetare har också ett stort intresse för flygbranschen generellt.
Som optimerare inom Crew Planning kommer du ansvara för lång- eller kortsiktig planering för en planeringsgrupp med mellan 100-600 piloter eller kabinanställda. Du kommer att arbeta i ett världsledande optimeringssystem och för att lyckas i rollen förväntas du bli en skicklig användare av optimeringssystemet samt bidra till utveckling av olika arbetsprocesser och verktyg.
Du erbjuds:
* En gedigen onboarding där du går jämte och skuggar dina kollegor samt utbildas de första månaderna, samt utbildning i optimeringssystemet CMS från Boeing/Jeppesen
* En roll med goda utvecklingsmöjligheter, där du får ta mycket eget ansvar och där du ser direkt resultat av ditt arbete
* Att bli del av ett kompetent och socialt team som har roligt tillsammans både i och utanför arbetet
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som Resource Optimizer arbetar du strategiskt och analytiskt med den långsiktiga resursplaneringen för din planeringsgrupp. Du kommer arbeta löpande med analys av nutida och framtida med målet att säkerställa ett effektivt resursutnyttjande. Ditt bidrag i denna roll kommer säkerställa att SAS har personal till de flygningar som planeras i framtiden.
I rollen som Crew Optimizer arbetar du taktiskt och analytiskt med den kortsiktiga planeringen för din planeringsgrupp, där slutmålet är ett schema som publiceras månatligen. Du arbetar analytiskt under hela schemaläggningsprocessen genom att bl.a. testa olika scenarier i optimeringssystemet där du genom att justera olika parametrar kan säkerställa den mest optimala bemanningen. Ditt bidrag i denna roll är att varje flygning som ska täckas av din planeringsgrupp är bemannad, samtidigt som du säkerställer att personalen används på ett effektivt sätt.
Utöver ovan så ingår följande i din roll:
* Ta ägandeskap för utvecklingen och resursutnyttjandet i din planeringsgrupp, inklusive produktivitet och andra relevanta KPIer
* Komma med rekommendationer, fatta beslut och agera för att förbättra planeringen
* Aktivt söka ständiga förbättringar inom ditt egna ansvarsområde, till exempel men inte begränsat till; KPI-utveckling, processförbättringar mm.
* Kommunicera planer och leverans till relevanta intressenter
* Proaktivt identifiera potentiella problem och identifiera möjliga åtgärder för att mildra påföljden
VI SÖKER DIG SOM
- Har en akademisk examen exempelvis inom ekonomi, matematik eller teknik
- Talar och skriver obehindrat på svenska eller ett annat skandinaviskt språk då SAS är ett skandinaviskt bolag
- Har goda kunskaper i engelska
- Är bekväm i Excel då du arbetar i det löpande, exempelvis: databehandling, pivot-tabeller, xlookup, sumif och liknande funktioner
Det är meriterande om du har
* Erfarenhet som användare av specialiserad programvara liknande optimeringssystem är meriterande (såsom logistiksystem, finansiella system, styrsystem)
* Erfarenhet från liknande roll inom exempelvis bemanningsoptimering
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och ditt intresse för tjänsten. Motivera väl i din ansökan varför du valt att söka denna tjänst. De egenskaper vi ser som särskilt viktiga är:
* Samarbetsförmåga
* Noggrann
* Problemlösande
* Ansvarstagande
Övrig information
* Start: Omgående, med hänsyn till eventuell uppsägningstid
* Omfattning: Heltid
* Placering: Frösundavik, Solna
* Kontaktuppgifter: Ansvarig rekryterare Catharina Alm, catharina.alm@academicwork.se, rekryteringskoordinator Stina Moby, stina.moby@academicwork.se
Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och kundens önskemål är att alla frågor rörande tjänsten hanteras av Academic Work.
Vi går igenom urvalet löpande och annonsen kan stängas ner innan tjänsten är tillsatt om vi gått över till urvals- och intervjufasen.
INFORMATION OM FÖRETAGET
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, strävar SAS efter att vara världsledande inom hållbart flyg. Vi ska minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle och vår moderna flotta med bränsleeffektiva flygplan. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds ett stort antal destinationer runt om i världen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sara Frykedal
Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén
Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd
Konsultchef Catrin Laudon
Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon
Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231