Crew och Resource Optimizers till SAS

Crew och Resource Optimizers till SAS

Arbetsbeskrivning

"Vi drivs av passion och syfte: uppfinningsrikedom och kreativitet är centralt i vårt arbete, samtidigt som vi alltid tar hänsyn till våra kunders övergripande upplevelse och säkerhet." SAS är Skandinaviens ledande flygbolag med resmål i Europa, USA och Asien. De söker nu flera optimerare inom Crew Planning som vill vara med och bidra till SAS fortsatta framgång. Är du i början av din karriär och vill arbeta med optimering samt analys? Skicka in din ansökan redan idag!

OM TJÄNSTEN
Crew Planning är en central funktion i ett flygbolag och har det yttersta ansvaret för bemanningen av SAS alla flygningar. Inom Crew Planning arbetar omkring 40 medarbetare, där enheten består av fem team totalt varav tre optimeringsteam, ett team ansvarigt för träningsplanering och ett team ansvarigt för hantering av crew-relaterad data. Varje team består av runt 5-10 medarbetare samt en Team leader.

Som optimerare inom Crew Planning kommer du ansvara för lång- eller kortsiktig planering för en planeringsgrupp med mellan 100-600 piloter eller kabinanställda. I Crew Planning arbetar vi med ett världsledande optimeringssystem. För att lyckas i rollen är du analytisk och förväntas bidra till utveckling av olika arbetsprocesser och verktyg.

Du erbjuds
- En gedigen onboarding där du går jämte och utbildas av dina kollegor de första månaderna, samt utbildning i optimeringssystemet CMS från Boeing/Jeppesen
- En roll med goda utvecklingsmöjligheter, där du får ta mycket eget ansvar och där du ser tydligt resultat av ditt arbete
- Att bli del av ett kompetent och socialt team som utvecklas tillsammans

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Ta ägandeskap för utvecklingen och resursutnyttjandet i din planeringsgrupp, inklusive produktivitet och andra relevanta KPIer
* Komma med rekommendationer, fatta beslut och agera för att förbättra planeringen
* Aktivt söka ständiga förbättringar inom ditt egna ansvarsområde, till exempel men inte begränsat till; KPI-utveckling, processförbättringar mm.
* Kommunicera planer och leverans till relevanta intressenter
* Proaktivt identifiera potentiella problem och identifiera möjliga åtgärder för att mildra påföljden
* I rollen som Resource Optimizer arbetar du strategiskt och analytiskt med den långsiktiga resursplaneringen för din planeringsgrupp. Du kommer arbeta löpande med målet att säkerställa ett effektivt resursutnyttjande. Ditt bidrag i denna roll kommer säkerställa att SAS har personal till de flygningar som planeras i framtiden.
* I rollen som Crew Optimizer arbetar du strategiskt och analytiskt med den långsiktiga planeringen för din planeringsgrupp, där slutmålet är ett schema som publiceras månatligen. Du arbetar analytiskt under hela schemaläggningsprocessen genom att bl.a. testa olika scenarier i optimeringssystemet där du genom att justera olika parametrar kan säkerställa den mest optimala bemanningen. Ditt bidrag i denna roll är att varje flygning som ska täckas av din planeringsgrupp är bemannad, samtidigt som du säkerställer att personalen används på ett effektivt sätt.


VI SÖKER DIG SOM
- Har en avslutad akademisk examen exempelvis inom ekonomi, logistik, matematik eller teknik
- Talar och skriver obehindrat på svenska eller ett annat skandinaviskt språk
- Har mycket goda kunskaper i engelska
- Kan arbeta analytiskt med data i Excel. Exempelvis inom databehandling, pivot-tabeller, xlookup, sumif och liknande funktioner

Det är meriterande om du har
- Erfarenhet som användare av specialiserad programvara liknande optimeringssystem är meriterande (såsom logistiksystem, finansiella system, styrsystem)
- Erfarenhet från liknande roll inom exempelvis analytiskt arbete eller bemanningsoptimering

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Samarbetsinriktad
- Självgående
- Problemlösande
- Kvalitetsmedveten

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

INFORMATION OM FÖRETAGET
Att jobba på SAS
Frösundavik är en fantastisk arbetsplats. Här finns restaurang, café och ett nyrenoverat gym med en mängd olika klasser, såsom crossfit och yoga, gratis för all SAS-personal. Kontoret ligger i ett grönområde i Solna, precis vid Hagaparken och Brunnsviken, där du kan springa, använda tennisbanan, utegymmet i närheten eller paddla kajak och Stand up paddle på sommaren – utrustning finns gratis i byggnaden.

Om SAS
SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, strävar SAS efter att vara världsledande inom hållbart flyg. Vi ska minska de totala koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2025, genom att använda mer hållbart flygbränsle och vår moderna flotta med bränsleeffektiva flygplan. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS marktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. SAS är en av grundarna av Star Alliance™ och tillsammans med partnerbolagen erbjuds ett stort antal destinationer runt om i världen. Efter genomför rekrytering blir man direktanställd i SAS som påbörjas med 6 månaders provanställning. En förutsättning för anställning på SAS är en godkänd säkerhetsintervju samt bakgrundskontroll.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sara Frykedal

Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén

Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd

Konsultchef Catrin Laudon

Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon

Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Academic Work
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2023
  • Ansök senast: 4 oktober 2023

Besöksadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm

Postadress

Lindstedtsvägen 24
Stockholm, 11428

Liknande jobb


Product Administrator

Product Administrator

22 november 2024

19 november 2024

12 november 2024