OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Foodmark AB är en av Sveriges ledande livsmedelsproducenter med huvudkontor i Sundbyberg och egen tillverkning i Sverige. Foodmarks affärsidé är att utveckla och marknadsföra kylda, tillagade färskvaror med hög kvalitet under starka varumärken som Fjällbrynt, Rydbergs, Lohmanders, Delikatessfabriken samt Jensens såser.
Foodmark ingår i livsmedelskoncernen Agra AS som är ett expansivt norskt familjeföretag. Agra har funnits i över 130 år och har verksamheter i Norge, Danmark och Sverige. Koncernen omsätter knappt 5 miljarder SEK, varav Foodmark står för ca 1 miljard. Foodmark har ca 250 anställda beroende på säsong och inom företagets kultur strävar vi ständigt efter att kunna erbjuda vår personal möjligheter att utveckla sina färdigheter och göra framsteg inom företaget eller koncernen.
Är du en analytisk och kommersiellt driven marknadsförare? Trivs du i en roll där du får stora möjligheter att påverka och agera som marknadsdirektörens högra hand i kommersiella frågor. Är du en person som gillar att utgå från data, insikter och analyser och därifrån utveckla och genomföra taktiska planer? Då kan rollen som Customer Marketing Manager på Foodmark vara något för dig.
I rollen som Customer Marketing Manager kommer du att ansvara för att driva kategori- och varumärkestillväxt för Foodmarks produktportfölj genom analys, uppföljning och aktivering i butik. Med utgångspunkt i marknads- och kundplaner samt bolagets övergripande mål är din roll att leda och driva den årliga go to market planen i nära samarbete med andra funktioner inom bolaget för att säkerställa hur Foodmarks produkter framställs, syns och aktiveras i butik. Denna roll kommer vara avgörande i vår tillväxtresa inom kanalen FoodService och i att sätta starka butiksplaner för vår kategori Sallad inom Dagligvaruhandeln.
Tjänsten utgår från Foodmarks huvudkontor i Sundbyberg och rapporterar till Marknadsdirektören som sitter i Foodmarks ledningsgrupp.
Övergripande ansvar och primära arbetsuppgifter:
Analysera och vidta åtgärder på 4Ps efter segment, kund/kanal DVH eller FoodService för att driva kategoritillväxt
Utveckla och genomföra aktiviteter i butik som driver tillväxt för Foodmarks varumärken i nära samarbete med Senior Brand Manager och Försäljningschef
Förmåga att översätta analyser och insikter till planer, handling och tillhörande ”selling stories” för kund & butik
Agera som länken mellan marknadsstrategier, planer och säljs planering och implementering
Ta fram underlag och rekommendationer för prognos i samarbete med Senior Brand Manager.
Bakgrund och tidigare erfarenhet:
Relevant akademisk utbildning
3+ års erfarenhet inom Category Management eller Customer Marketing
Stark kommersiell förståelse och driv, inklusive en god förståelse för marknads- och försäljningsprocessen
Stark dokumenterad erfarenhet av Nielsen och/eller ICA Self-Serve är ett krav
God förståelse för insiktsbaserat arbete med erfarenhet av metodik, research, statistik, etc
Vana & intresse av att utveckla rapport - och uppföljningsmodeller
Kunskap och erfarenhet från FoodService är meriterande
Personliga egenskaper:
Stark analytisk förmåga, strukturerat arbetssätt med en förmåga att omvandla insikter till konkreta planer och actions
Handlingskraftig som trivs i ett snabbrörligt sammanhang
Har förmåga och uppskattar att arbeta både strategiskt och operativt
Team player som gillar att jobba med andra i olika konstellationer.