OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en del av ett mycket skickligt team i en stärkande, entusiastisk och utmanande atmosfär? Låter möjligheten att vara en del av ett team som formar framtiden för moderna transportlösningar spännande? Om ja, då är denna tjänst för dig! Ansök idag!
Alstom,
världsledande inom smart och hållbar mobilitet
söker en Customer Support Engineer – till Alstom DI&S platform
med placering i Stockholm.
Vad kommer du att göra?
Alstom har i uppdrag av att leverera och förvalta olika signalsystem, produkter och tjänster till våra kunder i Norden. Som Customer Support Engineer kommer ditt uppdrag att vara att säkerställa att systemen fungerar enligt avtal. Du ingår i kundtjänstorganisationen
som ansvarar för att ge administrativ och teknisk support till kund samt att säkerställa kravuppfyllnad i serviceavtalen. Arbetet innebär mycket kontakter, både nationellt, internationellt och med kund i en 24/7-miljö.
Dina arbetsuppgifter och ansvar?
Säkerställa korrekt hantering av felanmälningar, förfrågningar och frågor som uppstår från kunderna
Genomföra och ge stöd vid felsökning och avhjälpande underhållsåtgärder
Rapportera händelser och status i ärendehanteringssystem
Bevaka och följa upp att förebyggande åtgärder planeras och genomförs
Bidra till att satta SLA-tider upprätthålls
Ansvarig för RMA processen från ett kundperspektiv
Bidraga till vidare utveckling av befintliga Serviceprocesser
Identifiera och eskalera problem som riskerar de acceptabla parametrarna för nuvarande KPI:er.
Verktygs- och systemstöd för externa och interna kunder.
Kan deltaga förberedelseaktiviteter inför starten av service och underhåll (efter systemleverans)
Kan delta i arbeten kring uppdatering av processhandboken och relevant dokumentation
Kan deltaga i test, installation och igångkörning av systemet inför leverans
Uppdatering och ändringar in konfigurations databaser (CMDB)
Delta i och bidra till vidareutveckling av funktionalitet i systemet
Koordinera underleverantörers arbeten i dedikerade ärenden
Underhåll och installation av egen IT miljö.
Tjänsten är placerad på Alstoms kontor i Bromma och i rollen ingår en del resor, främst inom Sverige och en del till Norge, Danmark och Finland. Rollen kommer att innebära beredskaps/skiftarbete antingen hos kund eller i Alstom lokaler. Inom Alstom råder en föränderlig och dynamisk kultur med fokus på förbättring. Med rätt attityd ges du möjlighet att ta ett större ansvarsområde samt vidareutveckla din kompetens.
Vem är du?
För att vara framgångsrik i denna roll har du minst tre års erfarenhet av att arbeta med kundsupport och övervakning av komplexa IT- eller elektroniska system och då självständigt utfört test, felsökning, integration och underhåll av dessa.
Du har en god förståelse för IT-arkitektur och även tidigare i ditt arbete eller utbildning kommit i kontakt med och utfört test eller konfiguration av mjukvara.
Meriterande erfarenhet och/eller kännedom av:
Tågledningssystem
Järnvägssignalsystem
Iconis RM6
Ebicos
Ebilock
Ebisat
Atlas Onbord System
Ärendehanteringsverktyg (Jira Servicedesk, BMC Remedy, Salesforce Service Cloud, IBM Maximo)
ITIL
ISO-20000
Vi ser gärna att du har någon form av eftergymnasial utbildning inom IT, alternativt har du skaffat dig motsvarande kunskaper genom arbete.
Ett krav är att du har goda kunskaper i både svenska och engelska.
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker efter dig som är självgående, flexibel och van vid att hantera stressade situationer och tycker om att jobba med kund. Vidare är det av stor vikt att du har goda kommunikativa färdigheter och en förmåga att lösa problem.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och vi kommer att genomföra en säkerhetsprövning, enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen, med registerkontroll före beslut om anställning.
Eftersom anställningen för denna tjänst är placerad i säkerhetsklass är svenskt eller EU medborgarskap ett villkor för tjänsten.
Vad erbjuder vi?
En smidig, inkluderande och ansvarsfull kultur är grunden för vårt företag där människor erbjuds möjligheten att växa, lära sig och avancera i sina karriärer. Vi är engagerade i att uppmuntra våra anställda att nå sin fulla potential, samtidigt som vi värderar och respekterar dem som individer.
Vilka är vi?
@Alstom skapar vi smarta innovationer för att möta dagens och morgondagens mobilitetsutmaningar. Vi designar och tillverkar ett komplett utbud av transportsystem, från höghastighetståg till el bussar och förarlösa tåg, samt infrastruktur, signalering och digitala mobilitetslösningar.
Att bli en del av oss innebär att gå med i en verkligt global gemenskap med mer än 75 000 människor som är dedikerade till att lösa verkliga mobilitetsutmaningar och uppnå internationella projekt med hållbar lokal påverkan.