OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tänk dig de mest högteknologiska elektronikprodukterna du kan föreställa dig, och sen tänker du ett steg längre. Med världsledande produktionslösningar leder Mycronic elektronikindustrin och utvecklar några av världens mest avancerade produkter, men med en ödmjukhet inför att det viktigaste för att lyckas med detta är en passion för såväl affärer och teknik men framför allt människor. Mycronic befinner sig i en expansiv fas där de vill fortsätta etablera sig på fler marknader och i fler länder och för att göra detta söker vi personer som vill vara med på den fortsatta resan. Har du några års erfarenhet inom import och tull och letar en roll där du verkligen kan bidra med in kompetens? Läs vidare!
OM TJÄNSTEN
Mycronic är ett globalt högteknologiskt företag med visionen att vara den mest pålitliga partnern till skaparna av morgondagens elektronik vars innovativa lösningar har utvecklat och tillverkat maskiner för elektronik och displaytillverkning i över 50 år. Mycronic fortsätter växa inom ett växande utbud av branscher och divisionen Pattern Generator (PG) har en unik position på marknaden som världens främsta leverantör av maskritare för tillverkning av avancerade fotomasker, vilka i sin tur används vid tillverkning av högupplösta skärmar och mikroprocessorer. Alla skärmar med hög upplösning du ser, oavsett om det är TV, telefon, surfplatta, Apple Watch etc. så är Mycronic’s maskiner en del av tillverkningsprocessen. Som Customs Manager har du en viktig roll i driva det operativa arbetet inom import- och tullfrågor för hela PG-divisionen och du är en nyckelspelare i att få fram frågornas betydelse inom organisationen. Du tillhör avdelningen Production Support & Outbound, i dagsläget bestående av 15 medarbetare varav 2 som du samarbetar närmst med. Med anledning av en kommande pensionsavgång söker vi nu en ersättare som kommer jobba med att utveckla detta område vidare. Mycronics nuvarande Customs Manager kommer vara kvar under din första tid för att du ska få chansen till en bra överlämning och komma in i din roll på bästa sätt.
Några ord från din framtida närmsta chef
"Hej! Jag heter Hamouraby Oz, och som chef för vår avdelning strävar jag efter att skapa en kultur av förtroende och samarbete, där varje teammedlem uppmuntras att ta initiativ och bidra med sina idéer. Inom 'Customs'-området erbjuder vi en mångsidig och kompetent avdelning som spelar en avgörande roll i hela supply chain-flödet. Vi jobbar brett och stöttande med en global organisation, där vi har en stark serviceanda. Jag tror starkt på en coachande ledarstil som möjliggör både kortsiktiga lösningar och långsiktig tillväxt. Vi står inför en spännande resa, och jag ser fram emot att välkomna en driven och positiv person som vill bidra till att forma vår framtid inom tullhantering för hela affärsområdet." -Hamouraby Oz, Production Support & Outbound Manager
Arbetsuppgifter
Du kommer att jobba i en mycket central roll med stora möjligheter att påverka arbetssätt, logistikflöden, kostnader och hur området utvecklas på både kort och lång sikt. Du samarbetar tätt med både interna intressenter så som R&D, inköp, juridikavdelningen och dotterbolagen i Asien och USA men också externa parter som exempelvis tullverket och både deltar i och driver möten med dessa.
Vidare kommer du exempelvis…
* Följa upp avvikelser, samla in data och säkerställa rätt deklarering av produkter
* Stötta det globala trade- och logistikteamet gällande frågor som rör tull och klassificering
* Sköta kommunikationen med externa tullspecialister och eskalera vidare om avtal inte följs
* Utveckla och underhålla tullprocessen i Mycronics ledningssystem
* Hålla dig uppdaterad om nyheter inom import- och tullområdet
VI SÖKER DIG SOM
I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och ditt intresse för tjänsten. Vi ser att du både förstår och drivs av att utveckla hur Mycronic jobbar med avvikelser, att du är duktig på att delegera ansvar och att driva på förändring. Du har ett organiserat arbetssätt, tvekar inte att navigera mellan olika personer i organisationen och är pedagogisk i din kommunikation.
Utöver det har du…
* En eftergymnasial utbildning inom exempelvis logistik, ekonomi, inköp eller liknande
* Minst några års erfarenhet av arbete med avvikelsehantering och klassning av artiklar
* Erfarenhet av myndighetskontakt
* Mycket goda kunskaper i såväl svenska som engelska då båda språken används i arbetet
Vi ser det som meriterande om du har…
* Djup kunskap inom sektion XVI (84-85 kap.) och XVIII (90 kap.)
* Erfarenhet av specialfall inom tariff- och klassificeringsområdet (t.ex. hantera felklassificeringar)
* Erfarenhet av ansökningsprocessen för klassificeringsbesked (BKB) och att validera BKB
* Erfarenhet av frihandelsavtal och ursprungsberäkning
Övrig information
* Start: Enligt överenskommelse
* Omfattning: Heltid
* Placering: Täby
* Kontaktuppgifter: Ansvarig rekryteringskonsult Johanna Sörell, johanna.sorell@academicwork.se samt Rekryteringskoordinator Minna Loosaar, minna.loosaar@academicwork.se
* Rekryteringsprocessen hanteras av Academic Work och Mycronics önskan är att alla frågor kring tjänsten går till Academic Work.
Rekryteringsprocessen
* Telefonintervju med Academic Work
* Problem- och personlighetstest
* Djupintervju med Academic Work
* Intervjuer med Mycronic
* Referenstagning + beslut
INFORMATION OM FÖRETAGET
Läs mer om Mycronic på deras hemsida: https://www.mycronic.com/
Kontaktpersoner på detta företaget
Sara Frykedal
Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén
Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd
Konsultchef Catrin Laudon
Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon
Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231