CX/UX Designer som vill driva vårt kundcentrerade arbetssätt framåt

CX/UX Designer som vill driva vårt kundcentrerade arbetssätt framåt

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Vi arbetar med visionen att göra pensioner enklare och för att göra det behöver vi arbeta kundcentrerat. För oss betyder det att designa lösningar ur insikter om kundens behov, med utgångspunkt från vårt samhällsuppdrag och de möjligheter som teknik ger. Myndigheten är mitt i en agil transformation och vi har höga ambitioner att jobba designdrivet från strategi till genomförande. Vi växlar upp och behöver bli fler som vill vara med och stärka vår designförmåga för att skapa tjänster i världsklass för våra pensionssparare och pensionärer.

Om du trivs i en föränderlig miljö med stora möjligheter att påverka utformningen av metoder och arbetssätt, med höga förväntningar på självledarskap, och i en starkt värderingsdriven organisation, kan det här vara den möjlighet du väntat på.

Utvecklingsavdelningen ansvarar för att koordinera myndighetens strategiska utveckling och att arbeta med konkretisering och genomförande av olika kundcentrerade utvecklingsinitiativ. Avdelningen ansvarar också för utveckling av myndighetens försäkringsprodukter. Du kommer att arbeta i en grupp som tillhör Enheten för verksamhetsutveckling och innovation som ansvarar för myndighetens arbete med tjänstedesign, UX och CX.

Du kommer att bli en viktig del i myndighetens arbete med att förstärka vårt kundcentrerade och designdrivna arbetssätt. En central del i arbetet kommer därför att vara att stötta verksamheten och kommunicera och förankra ett kundcentrerat arbetssätt på myndigheten. Du trivs och känner dig trygg i rollen att självständigt driva designprocessen från insikt till lansering i samverkan med såväl interna förmågor som kunder, och har förmågan att skapa operativa lösningar utifrån strategiska mål.

I rollen ingår även att etablera arbetssätt för att säkerställa en sammanhållen kundupplevelse för myndighetens kunder oavsett kanal och du arbetar med att initiera och planera initiativ och aktiviteter som stärker kundupplevelsen samt med att analysera och följa upp kundupplevelsen för att löpande hitta förbättringar.
Utbildning och erfarenhet:
För att lyckas i rollen ska du ha relevant akademisk utbildning, eller motsvarande kunskap förvärvad genom tidigare arbetslivserfarenhet. Du har flerårig erfarenhet av Design/CX/UX och av att ha genomfört kundcentrerad förändring i en större organisation. Du ska även ha erfarenhet av kundinsiktsarbete och analys av kundbeteenden. Det är meriterande om du har erfarenhet från en större organisation med kunskapsintensiv och kunddriven verksamhet.

Egenskaper:
Vi söker dig som har ett naturligt driv och trivs med att både jobba självständigt och vara del ett samspelande lag. Då rollen innefattar att driva förändringar i både praktiska arbetssätt och kulturella angreppssätt behöver du vara trygg i dig själv, kunna förmedla en tydlig vision och kunna leda förändringar med hjälp av öppenhet och stort engagemang.

För att trivas i rollen hos oss vill vi att du har mycket god förmåga att samarbeta och kommunicera i många olika sammanhang. Du känner dig bekväm med att presentera budskap och facilitera dialoger och arbetsmöten i både arbetsgrupper och ledningsgrupper. Du är analytisk och har förmågan att växla mellan detaljer och helhetsperspektiv. Du får en hög grad av frihet och vi förväntar oss att du tar ansvar och är självgående. Du bygger nätverk, tar initiativ och har ett lösningsorienterat förhållningsätt.

Eftersom all dokumentation sker på svenska krävs flytande svenska i tal och skrift.

I urvalet kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt:
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse.

Placeringsort är något av Pensionsmyndighetens kontor i Stockholm, Luleå, Söderhamn, Gävle, Karlstad, Växjö, Visby eller Halmstad. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet. Arbetspsykologiska tester och färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta Joakim de Leeuw, enhetschef Verksamhetsutveckling och innovation, Telefon. 072-210 20 70.

Fackliga representanter:
Linda Modin, Saco, Telefon. 010- 454 33 36
Helena Blomkvist, ST, Telefon. 010-454 28 53

Välkommen med din ansökan senast 19/05 2021. Märk din ansökan med PSL 2021-67.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2021
  • Ansök senast: 19 maj 2021

Liknande jobb


Continuous Improvement

25 november 2024