OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vidareutveckla din analyskompetens i nära samarbete med alla delar i Lendos organisation samtidigt som du får stor möjlighet att påverka och bidra till vår affär? Kom och bli vår nya kollega i rollen som Data Analyst i vårt strategiteam!
Vi söker dig med analytisk förmåga, kommunikativa färdigheter, affärsförståelse och en vilja att dela insikter och sprida kunskap i organisationen.
Sök tjänsten idag och bli en del av vårt tillväxtbolag!
Din nya roll
Som Data Analyst på Lendo kommer du att arbeta i en affärsorienterad roll med kontaktytor över hela organisationen. Vi söker dig som trivs i en sådan roll och har erfarenhet av att besvara olika affärsmässiga utmaningar genom att fördjupa dig i stora mängder data. Du har vana och intresse av att kommunicera insikter från data till verksamheten på ett enkelt och begripligt sätt så att organisationen kan agera och vidta åtgärder. Utöver detta är det meriterande att ha erfarenhet av olika visualiseringsverktyg, prediktiv modellering och textanalys. På Lendo har vi mycket data som vi vill att du tar ett grepp om och agerar på tillsammans med olika avdelningar för att ytterligare utveckla Lendos produkt och affär.
Du kommer att arbeta med utmaningar kopplat till affären idag samt ingå i projektgrupper som arbetar tvärfunktionellt med större strategiska förändringar och initiativ. Du kommer att ha nära kontakt med ett flertal olika avdelningar, exempelvis Data & Machine Learning, Marketing, Product & Partnerships och Customer Relations. Din huvudsakliga uppgift är att ta fram agerbara insikter som skapar affärsvärde. Vidare kommer du också att delta i arbetet för strategiavdelningens fortsatta utveckling inom Lendo.
Din bakgrund
För att lyckas i rollen ser vi att du:
- har en akademisk examen, gärna med inriktning mot statistik, ekonomi eller likvärdig ingenjörsutbildning
- har ca. 1–4 års relevant erfarenhet av att jobba med dataanalys, med fördel inom branscher med stora datamängder och/eller kundbaser
- är van att arbeta i SQL och har erfarenhet av exempelvis Python, R eller liknande verktyg
- har mycket goda kunskaper inom Excel och Powerpoint
- är affärsmässig, analytiskt lagd och har god kommunikationsförmåga i både skrift och tal
Som person lägger vi stor vikt vid att du är nyfiken, engagerad och driven. Du gillar fria ramar och ser inga problem med att självständigt sätta din struktur och ditt tillvägagångssätt. Genom ditt analytiska och strukturerade arbetssätt kan du växla mellan det övergripande strategiska perspektivet och detaljer i leveransen av dina analyser.
Din nya arbetsplats
Lendo har under flera år byggt upp en stark position på den svenska marknaden och är idag Sveriges största jämförelsetjänst för lån. Lendo är en del av Schibstedkoncernen, vilket gör att vi kan kombinera snabbheten i ett mindre bolag med tryggheten och styrkan i en större koncern. Vår kultur kännetecknas av laganda, kund- och leveransfokus samt en vilja att ständigt förbättra oss själva och vår verksamhet.
Strategiteamet består idag av tre engagerade individer med erfarenhet inom strategi, affärsutveckling och analys. Vi arbetar brett med samtliga delar i vår affär och har stor möjlighet att påverka vår framtida färdriktning som bolag. Det gör att vi får stora samarbetsytor inom Lendo som både är stimulerande och utmanande för oss. Rollen rapporterar till vår Data & Analytics Lead.
Ansökan Sista ansökningsdag är 20:e augusti 2023. Vi kommer att skicka ut en enkät via TrustCruit där vi mäter kandidatupplevelsen av rekryteringsprocessen - svara gärna på den!
Har du frågor kring rollen är du välkommen att höra av dig till rekryterande chef Philip Hellqvist på philip.hellqvist@schibsted.com.
Varmt välkommen med din ansökan!
Lendo, part of Lendo Group, is a leading marketplace for loans. On our marketplace people seek guidance, browse, get and manage consumer loans, car loans, credit cards, business loans and mortgages. Today we operate in Scandinavia including 250+ employees working each day to empower people to make smart financial decisions that actually make a difference in their lives. Since our humble beginning back in 2007, we have helped thousands of people get a fair price on loans, get in control and let the lenders compete for their business.
Since the launch, we have worked hard to make the market for loans more transparent and digital. After the success in Sweden, we expanded into the Scandinavian countries of Norway and Denmark.
Since 2009 Lendo is also a part of the Schibsted family of brands.
Lendo has always been about helping people keep control over their personal finances and lenders finding quality customers. As a leader in our category, we have made it easier for people to get a fair price on loans, often reducing their interest substantially.
We believe in a market built on trust and transparency. This is why we strive for openness between our customers and partners.