Data- och informationssamordnare inom byggbranschen Göteborg

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i ett härligt team med varierande uppdrag som gör skillnad på riktigt i vårt samhälle? Vi söker nu en data- och informationssamordnare till denna spännande roll inom informationssamordning och BIM.

Vilka är vi och vad gör vi?

Vi är ett team på 10 personer som tillsammans med våra ca 340 kollegor utgör Digital Services. Vi arbetar med smarta tekniklösningar för att göra samhällen och städer mer hållbara och bättre, för både oss och kommande generationer. Vi arbetar med den senaste tekniken på marknaden och hjälper bland annat kunder med digital utveckling genom att ta fram strategier och arbetssätt för digital projekthantering. Vi är BIM:are, data- och informationssamordnare, utvecklare, geodataexperter, GIS:are, FME-experter och IT-projektledare och andra tekniska specialister och ledare. Digital Services är en del utav Sweco, som har kontor på ca 50 orter i Sverige. Varje kontor har sin unika tillhörighet, med frukostar, aktiviteter, AW:s och andra roliga saker för att lära känna varandra bättre och för att ha roligt tillsammans! Göteborgskontoret ligger centralt placerat vid Ullevi och är utav våra största kontor. VI arbetar dock med erfarenhetsutbyte mellan alla våra kontor och har stora interna nätverk oavsett vart vi sitter placerade, fysiskt eller digitalt.

Sweco är en flexibel arbetsplats och du kan i hög grad själv styra över ditt arbete och vart du väljer att utföra det. Vi satsar på ett ständigt lärande med bra kompetensutveckling och interna utvecklingsmöjligheter för chansen att växa och tycka att arbetet är roligt och lärorikt. Vi värderar också att må bra på jobbet med en sund balans mellan arbete och fritid.

Som företag arbetar vi aktivt med hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Det betyder bland annat att vi arbetar enligt FN:s hållbarhetsmål, att vi finns med på den gröna listan över jämställda börsbolag och att vi rekryterar kompetensbaserat.

Din framtida roll

Som data- och informationssamordnare arbetar du i bygg- och infrastrukturprojekt antingen i Swecos egna projekteringsuppdrag eller i beställarorganisationer som expertstöd. Du kan också arbeta med förvaltande organisationer och med dess processer, information och dokumentation. Ditt arbete kommer kunna variera beroende på projektens storlek, på ditt intresse samt på din tidigare efterfarenhet. Det finns därmed stor möjlighet att själv vara med och utforma och påverka rollen. Vi arbetar allt från att definiera processer och systemstöd för projektstyrning till Informations- och BIM-samordning.

Exempel på arbetsuppgifter:


• Ta fram krav för digital projekthantering
• Ta fram och följa rutiner för bland annat att hantera leveranser och granskning, mottagnings- och kvalitetskontroller
• Administrera projektplattformar
• Utbilda och implementera arbetssätt

Tidigare erfarenhet

Vi söker dig som i första hand dig som antingen har erfarenhet från data- och informationssamordning i motsvarande roller eller som har jobbat med projektering, produktion eller förvaltning något år och mer vill gå över mot samordning. Du har troligtvis någon form av teknisk kompetens gällande portaler för dokument- och informationshantering, programvaror och/eller erfarenhet från informationsflöden och processer inom bygg- och anläggningsbranschen.

Vi tror att du har;


• Minst 1 års erfarenhet från branschen och frågeställningar kring dokumenthantering/digitalisering med olika intressenter, i byggprojektens alla skeden – från förstudie, projektering, produktion till överlämning och förvaltning
• Erfarenhet av att skriva styrande dokument för dokumenthantering/digitalisering till exempel leveransprocess, granskningsprocess
• Goda kunskaper i Office-paketet och hantering av dokument i PDF
• Erfarenhet av dokumenthanteringssystem som till exempel SharePoint, Webforum, Byggnet, Chaos eller ProjectWise
• Erfarenhet av att stötta projekt att kvalitetssäkra sitt arbete genom att tillämpa överenskomna arbetssätt och sträva efter ständig förbättring och effektivisering
• Erfarenhet av rollen som informationssamordnare och förståelse för vad det finns för verktyg och möjligheter

Erfarenhet att leda andra och har vana av att planera och leda möten


• Relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet inom något av våra kompetensområden
• Kunskap i svenska och engelska där du kan göra dig förstådd i tal och skift

Meriterande;


• Kunskap om digitala verktyg såsom FME, Revit, AutoCAD, Navisworks, Solibri samt erfarenhet av projektering eller projektledning i stora byggprojekt
• Kunskap om olika branschstandarder för strukturering av information t ex SIS Bygghandlingar, BEAst, nationella riktlinjer, CoClass

Som person tror vi du är initiativrik, engagerad och ha en förmåga att kunna se helheten. Du behöver för rollen också kunna kommunicera tydligt, planera, strukturera och effektivisera arbete med hjälp av processer och verktyg. Vidare behöver uppskatta konsultarbetet och relationen med våra kunder där värderar att utveckla och bibehålla kundrelationer samt skapa och sälja in uppdrag.

Ansökan

Vi går igenom ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Vi återkopplar till samtliga sökande efter avslutad rekryteringsprocess.

Varmt välkommen med din ansökan!





Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 20 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 24 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Pallblad, Administratör, Region Stockholm
08-692 55 09
Johan Haglund, Gruppchef, Byggnadsfysik
08–692 59 25
Sofia Boström, Gruppchef
011-4953804
Sofia Boström, Gruppchef
011-495 38 04
Thomas Bäckström, Gruppchef
46 31 627733
Tomas Limmert, Gruppchef
46 31 627706
Gustav Holmquist, Konsult kraftsystemanalys
031 63 28 84
Erik Berntsen, Gruppchef
021 495 41 78
Robert Sackemyr, Gruppchef
036-15 18 69
David Nyström, Gruppchef
036-15 18 42

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SWECO AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 2 juni 2023

Besöksadress

Gjörwellsgatan 22
None

Postadress

Box 34044
Stockholm, 10026

Liknande jobb


Business IT Service Manager

Business IT Service Manager

22 november 2024

NetSuite Developer

22 november 2024

Informationssäkerhetssamordnare

20 november 2024

19 november 2024