Databasadministratör (DBA)

Databasadministratör (DBA)

Arbetsbeskrivning

Förmågan att verka i den digitala miljön är avgörande för Säkerhetspolisens samtliga verksamhetsområden. Nu söker vi en DBA som kan ta ett helhetsansvar för myndighetens arbete inom databasområdet. Är du den vi söker? Välkommen med din ansökan.
Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.


Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati och våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det som inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och utvecklar Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag
Som DBA på Säkerhetspolisen har du ett helhetsansvar över myndighetens strategi, drift och förvaltning inom databasområdet. Detta innebär att du agerar mentor och sätter riktlinjer för utvecklingsarbete, behörighet och namnsättning. Du hanterar även licensoptimering samt planering och genomförande av versionshantering.
I rollen ansvarar du även för att driva processer och rutiner relaterat till disaster recovery.
För att säkerställa korrekta produktval och strategier håller du dig uppdaterad inom området genom kontinuerlig omvärldsbevakning.
För att hantera det breda och komplexa uppdrag Säkerhetspolisen har så hjälps vi alla åt. Som en del av det så ingår det i din roll att även utföra andra dagliga uppgifter som till exempel hantering av databaser och dataservrar, felsökning, prestandaförbättringar, optimering och säkerhetsuppdateringar.
Din placering är på huvudkontoret i Solna, resor inom Sverige förekommer.


De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Svenskt medborgarskap
Minst fem års aktuell erfarenhet av administration och utveckling inom databasområdet
Minst tre års aktuell erfarenhet av MS SQL server
Goda kunskaper inom databasmotorer
God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Har du erfarenhet av att ta fram, kommunicera och implementera rutiner och processer är det meriterande.


Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är noggrann och ansvarsfull. Du har stor möjlighet att själv forma din roll och vi förutsätter därför att du är initiativtagande och självständigt driver ditt område framåt med högt engagemang.
I rollen som DBA arbetar du med många olika leveransteam inom myndigheten så det är viktigt att du är kommunikativ, trivs med att skapa och upprätthålla goda relationer och har lätt för att utrycka dig i skrift. Med ett flexibelt och öppet sinne bidrar du aktivt till goda samarbeten och du ser det som en självklarhet att dela och ta emot kunskaper och erfarenheter med andra.


Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi premierar hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på din arbetstid och vi erbjuder både individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Det är din ålder som avgör hur många semesterdagar du har. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 83 96. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.


Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2023-11-05
Urval och intervjuer sker löpande.


Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Säkerhetspolisen STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 oktober 2023
  • Ansök senast: 5 november 2023

Besöksadress

Bolstomtavägen 2
None

Postadress

Box 12312, 10228 Stockholm
STOCKHOLM, 10228

Liknande jobb


24 november 2024

22 november 2024