OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Säkerhetspolisens höga krav på informations- och driftsäkra system gäller självklart även våra datahallar och övriga teknikutrymmen. Nu söker vi dig som vill vidareutveckla detta område och tillsammans med vår fastighetsavdelning och tekniska team säkra framtidens behov.
Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2021-05-24
Säkerhetspolisen arbetar med att förebygga och avslöja brott mot Sveriges säkerhet, bekämpa terrorism och skydda den centrala statsledningen. Våra motståndare följer inte regler eller givna mönster. Därför tar vi ingenting för givet och förväntar oss det bästa från varandra, varje dag. För att alltid kunna ligga steget före förstärker vi oss nu inom IT och teknik.
Ditt uppdrag
Som Datacenter Facility manager är du myndighetens kontaktpunkt och ansvarig för frågor kring våra teknikutrymmen, både internt och gentemot våra externa leverantörer.
I samråd med berörda parter planerar du underhåll och driver förbättringsåtgärder. Ditt huvudsakliga ansvar är att strukturera och vidareutveckla området teknikutrymmen på myndigheten, men vi ser också att du inte är främmande för att själv rycka in och jobba praktiskt vid behov.
Några av dina viktigaste ansvarsområden är att ta fram och förvalta rutiner för exempelvis tillträde, arbetsmiljö och säkerhet, rackutnyttjande, kabeldragning och märkning. Du upprätthåller dokumentation över våra utrymmen och säkerställer fungerande lösningar för UPS, brandskydd och temperatur. Utöver detta ingår att föreslå och ta fram beslutsunderlag kring avveckling samt anskaffning av utrymmen.
Datacenter Facility Manager är en viktig roll hos oss och du kommer ha stora möjligheter att själv påverka upplägget baserat på din erfarenhet.
Arbetet bedrivs huvudsakligen i Stockholm, men resor inom och ibland utanför Sverige kan förekomma.
Din kompetens
Vi söker dig som har avslutad eftergymnasial utbildning med godkända betyg. Du har gedigen kunskap och erfarenhet av arbete i datacenter med mycket höga säkerhetskrav och av fastighetsfrågor relaterade till IT-utrymmen. Erfarenhet av arbete med externa leverantörer samt kunskap kring el- och transmissionslösningar är ett krav, liksom kunskap av IT-infrastruktur, hård- och mjukvara utifrån ett helhetsperspektiv. Du kommunicerar dessutom obehindrat på svenska och engelska, såväl i tal som skrift.
Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är ansvarstagande, har god initiativförmåga och självständigt tar dig an arbetsuppgifter med gott omdöme. Ett utpräglat sinne för ordning och reda i kombination med god kommunikationsförmåga är viktigt i denna roll. Du bidrar till ett gott samarbete med servicevilja, flexibilitet samt tycker om att dela och ta emot kunskap och erfarenhet tillsammans med andra. Omvärldsbevakning är viktigt för dig och du håller dig uppdaterad om vad som händer på området med nya tekniker och produkter.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Kontaktpersoner
Vill du veta mer om våra roller inom IT och teknik är du välkommen att ringa på tfn 010-568 83 96. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Ansökan
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.
Ansökan sker via vår hemsida www.sakerhetspolisen.se. Ansökan ska ha kommit in senast 2021-05-24.