OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Datadriven analytiker med inriktning mot digital konsumtion
Sveriges Radios analysavdelning söker en analytiker med tydlig inriktning på digital konsumtion. Ditt fokus kommer att vara att analysera och beskriva den digitala konsumtionen av i första hand ljud på en övergripande, strategisk nivå, men du måste självklart behärska och tycka om även de små detaljerna. Du tar fram, följer upp och utvecklar strategiska underlag i det utvecklingsarbete som är mer eller mindre ständigt pågående. Arbetet sker i nära dialog med andra enheter inom Sveriges Radio och ofta i tvärfunktionella team.
På Sveriges Radios analysavdelning genomförs såväl undersökningar om publik, medievanor och plattformar som mer strategisk omvärldsanalys. Här är vi en del av det som händer i världen och i samhället och vi arbetar nära både utbudsansvariga och redaktionella medarbetare på olika nivåer. Avdelningen består av sju personer som alla har bred kompetens inom ansvarsområdet och med olika inriktning på publikanalys, distributionsplattformar respektive omvärldsbevakning.
Här får du vara med och utveckla vårt digitala utbud och hitta nya vägar att nå ut
Som analytiker kommer du ha en nyckelroll i arbetet med att förstå hur Sveriges Radio ska vara relevant och bli valt på olika plattformar i en allt mer digital värld. I en tid av polarisering, globalisering och digitalisering är Sveriges Radios uppdrag viktigare än någonsin och du blir en viktig del av ett företag som värnar om demokrati, det fria ordet och alla människors lika värde.
Är du en analytisk lagspelare som drivs av att göra data begriplig
För att lyckas i denna roll vill vi att du har:
• Relevant högskoleexamen (statistik, datavetenskap, marknadsföring eller motsvarande)
• Omfattande dokumenterad erfarenhet av användar-/publikanalys i digitala miljöer
• Stor erfarenhet av att jobba i Google analytics eller liknande, Excel och resten av Office-paketet
• Van och pedagogisk presentatör som kan förklara komplexa analysresultat
• En djup förståelse för alla metodologiska fallgropar från rådata till färdig rapport
• Stor kunskap om digitaliseringens påverkan på medieutvecklingen och mediekonsumtionen
• Vana att arbeta med stora datamängder
• Väl utvecklad förmåga att uttrycka dig i svenska och engelska i både tal och skrift
• Vana att arbeta med datadrivet beslutsstöd
Då Sveriges Radio har ett uppdrag att nå ut till alla ser vi gärna att du har en bred förståelse för olika målgrupper, deras behov och medievanor som kan bidra till att fler perspektiv kan höras i vårt utbud.
Det är meriterande om du har:
• Tidigare erfarenhet av medievaneundersökningar, såväl kvalitativa som kvantitativa
• Erfarenhet av arbete med större enkätundersökningar
• Vana av att arbeta i visualiseringsverktyg som t.ex. Tableau, Google data studio
• Har arbetat med hantering av data från api:er
• Kunskap om analysprogram som SPSS, SAS, R eller liknande
• Kunskap om radio-, podd- och ljudmarknaden
• Kunskap om det samtida medielandskapet ur olika perspektiv
Vi tror att du är en noggrann och prestigelös lagspelare. Du är också saklig, ansvarstagande och trygg i din analytikerroll. Du kommer att ha många kontaktytor såväl internt som externt Därför är det viktigt att du är en kommunikativ person med en god samarbetsförmåga. Du är beredd att hugga i vid tillfälliga arbetstoppar och arbetar lika gärna med de små detaljerna som med den övergripande helhetsbilden.
Ansökan och kontaktuppgifter
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Vi har en lång ansökningstid, men går igenom ansökningarna löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är 3 augusti.
Frågor om tjänsten: Ulf Dalquist, chef för analysavdelningen, ulf.dalquist@sverigesradio.se
Frågor om rekryteringen: Helene Carlberg helene.carlberg@sr.se