Datadriven marknadsföring och försäljning

Arbetsbeskrivning

Managementkonsult  - Nivå 3

Uppdragsspecifikation
Bakgrund
Vår kund har det övergripande ansvaret för att alla som bor i, eller besöker, regionen ska ha tillgång till en väl utbyggd, lättillgänglig och pålitlig kollektivtrafik. Vår kunds uppdrag ligger att bereda och verkställa beslut om inriktning och omfattning för en långsiktigt hållbar kollektivtrafik. Dessutom ansvarar vi för styrning och uppföljning av trafikdrift samt upprätthållandet av infrastrukturens funktion, säkerhet och värde. Varje dag reser mer än 700 000 personer med den allmänna kollektivtrafiken, det vill säga resor med tunnelbana, bussar, pendeltåg och lokalbanor. Som anställd eller konsult förväntas man att efterleva Trafikförvaltningens värderingar vilket är: 
 
Öppenhet: Ett enkelt hej kan leda till så mycket. Genom att bjuda in och dela med oss skapar vi en offentlig verksamhet med ett öppet klimat. Vi jobbar för hela regionens invånare. Alla räknas. 
Kompetens: Hos oss vågar vi välja en riktning, men vi har också modet att tänka om. Vi tar tillvara på varandras kunskap och vill hela tiden lära mer. Här finns möjligheter att växa och utvecklas. 
Pålitlighet: Tillsammans levererar vi kollektivtrafik och utvecklar den för framtiden. Vi är tydliga med både förväntningar och utmaningar. Om något inte fungerar förklarar vi varför och tar ansvar. 
Samverkan: Hos oss är alla en del av helheten, det ger energi. Vi inkluderar alla som behövs för att vi ska kunna nå de gemensamma målen. 
Strategisk utveckling (SU) ansvarar för utvecklingsprocessen som omfattar trafikförvaltningens strategiska och långsiktiga arbete och säkerställer att det bedrivs som en helhet.
 
Bakgrund till uppdrag/projekt
Covid-19-pandemin har inneburit ett omfattande intäktsbortfall för vår kund på grund av förändrade resebeteenden. De negativa effekterna på kollektivt resande förväntas bestå under lång tid. Utmaningen framåt blir att vända utvecklingen i det nya normalläget efter pandemin. Att fokusera på säljdriven marknadsföring, kommunikation en-till-en, upprätthålla och förbättra dialoger med befintliga och presumtiva kunder oavsett var de befinner sig i kundlivscykeln samt arbeta proaktivt genom kundinsikter och bli mer serviceinriktad på individnivå kommer vara nyckelfaktorer för att få kunderna att vilja välja kollektivtrafiken igen. 
 
Trafikförvaltningen behöver därför:
Säkerställa användning av kunddata för att nå rätt person, med rätt innehåll, vid rätt tillfälle i rätt kanal genom kundcentrerad och individualiserad information och marknadsföring. 
Transformera marknadsförings- och försäljningsprocessen med stöd av digital teknik (bla marketing automation).
  Centralt är att förstå kundernas behov och beteenden, för att kunna erbjuda en personlig kundupplevelse vilken driver lojalitet, varumärke och försäljning samt skapa de interna förutsättningarna för detta i verksamheten.
Beskrivning av uppdrag
Uppdraget utgår från en förstudie vilken identifierade att vår kunds arbete med marknadsförings- och försäljningsrelaterade frågor behöver förbättras. Utvärderingen visar att störst potential till utveckling ligger inom processarbete, genomförandeförmåga, data och digital marknadsföring. 
För att säkerställa att studiens identifierade önskade effekter för kundfokuserad, datadriven och digital marknadsföring och försäljning skulle kunna uppnås föreslogs att ett tvärfunktionellt, iterativt arbete skulle startas och drivas med utgångspunkt från den i studien definierade handlingsplan, (bild nedan).
 
Arbetet innefattar att:

Utarbeta inriktning för insamling av data avseende; vilken data som ska samlas in, hur och var data ska samlas in, hur den ska användas etc. Arbetet utgår bland annat från slutsatser rekommendationer från genomförd marknads- och kundbasanalys.
Utarbeta inriktning för användning av inloggat läge (som datakälla och kanal för mer relevant och situationsanpassad bearbetning/information). 
Identifiera vilken typ av data som saknas/är önskad och sammanställa kravställning på densamma ex. krav på datavisualisering, datainfrastruktur/datalagring etc.  
Utreda möjligheter för kundnyckel (kundID) för hopkoppling av kunddata från olika datakällor samt utarbeta krav på teknisk förutsättning att aggregera data på individnivå.
Generera input till pågående uppdrag att utvärdera och upphandla ny teknisk plattform (kunddataplattform) för möjliggörande av 360o vy av kund.
 
Resultat från studie, analys och utredning överlämnas till beställare genom slutrapport (Word), presentation (Powerpoint) samt ev annan dokumentation som kan bli aktuell tex skisser, flödesscheman etc.
Uppdragets uppskattade omfattning i timmar per vecka
Oktober: 40h/v
November: 30-40h/v
December: 20h/v
 
Låter detta intressant, hör av dig till mig på 0709142627, eller ola.brunstorp@nxtinterim.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: NXT Interim Stockholm AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 september 2022
  • Ansök senast: 7 oktober 2022

Liknande jobb


19 december 2024

Packaging Consultant

Packaging Consultant

17 december 2024

Marknadskoordinator

Marknadskoordinator

12 december 2024