OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om konsultuppdraget
- Ort: Stockholm
- Uppdragslängd: Ca. 2 år
- Uppdragsstart: Enligt ök.
- Sista ansökningsdagen: ansök snarast
- Omfattning: 50%
- OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.
Datasamordnaren (även kallad CAD/IT-samordnaren) arbetar som stöd till projektledarna med samordning och styrning av projektens informationshantering. Datasamordnaren ansvarar för att skapa rutiner och arbetsprocesser, som i sin tur syftar till att rätt person har rätt information vid rätt tillfälle. Det ingår att upprätta styrande dokument samt granska att levererade handlingar så som ritningar, modeller, dokument och annan projekteringsrelaterad information lever upp till Kundens krav. Datasamordnaren ansvarar för att instruera och samordna projektörer och entreprenörer samt att hitta lösningar som bidrar till effektivisering. Datasamordnaren ska ha en hög samarbetsförmåga då rollen har många beröringsytor inom programmet.
Exempel på vad som ingår i Datasamordnarens roll (men ej begränsat till):
- Ansvara för att implementera programmets IT-rutiner genom att löpande informera och utbilda projektmedlemmar, projektörer och entreprenörer.
- Stödja projektet i digital dokumenthantering och i olika datafrågor.
- Ansvara för att den digitala informationen uppfyller uppsatta krav.
- Följa upp att arbetssätt och rutiner följs genom att granska levererad dokumentation.
- Ansvara för samordning av digitala-/pappersleveranser av bygghandlingar från projektering till produktion samt ta fram leveransspecifikationer vid större leveranser av handlingar.
- Ansvara för samordning av leveranser av granskningshandlingar i samråd med granskningssamordnaren.
- Ansvara för att administrera programmets projektportaler genom att tillgängliggöra teknisk dokumentation, ansvara för mappstruktur och administrera behörigheter.
- Ansvara för att utbytet av filer mellan projekt och projektmedlemmar görs på ett rutinmässigt och strukturerat sätt.
- Gemensamt med BIM-samordnare delta på möten och driva frågor om hur utbyte av information ske mellan projektet och kunders projektörer och entreprenörer.
- Ansvara för att utbytet av filer mellan parter görs på ett rutinmässigt och strukturerat sätt.
- Sammankalla, leda, administrera och protokollföra datasamordningsmöten med olika leverantörer.
- Ansvara för att teknisk projektdokumentation som är allmänna handlingar registreras i Edit enligt rutin.
- Rapportera till projektledarna samt koordinera sig mot övriga i programmet.
- Delta i projektrelaterade möten för att ta del av information om verksamhetens framdrift.
Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
- Minst 3-årig teknisk högskoleexamen eller kvalificerad YH-utbildning eller ha förvärvat erfarenhet genom att ha arbetat som datasamordnare minst 2 år.
- Dokumenterad erfarenhet från projekterings- och byggprocessen genom medverkan i projekt, minst 1 år.
- Van med administrativ hantering av ritningar, modeller, dokument och annan projekteringsrelaterad information. Minst 1 referensprojekt där rollen inneburit att sköta löpande fil- och datautbyte mellan flera olika kravställande organisationers dokumentplattformar.
- Ha förståelse för branschens begrepp och terminologi inklusive tillämpning av Bygghandlingar 90 i minst ett projekt.
- Erfarenhet av att administrera webbaserade projektytor och lagringstjänster med god förståelse för behörighetsstyrning.
- Dokumenterad erfarenhet av att sätta upp och underhålla mappstrukturer för bygg- och anläggningsprojekt.
- Erfarenhet av att formaliagranska modell- och ritningsunderlag vid leverans från projektörer.
- Erfarenhet av att leverera handlingar (modeller, ritningar och dokumentation) till webbaserade projektytor med tillhörande metadata.
______________________
Hur du kommer vidare
- Sök uppdraget genom denna annons
- I ansökan anger du ett kravställt timpris
- Lägg in ett CV i word-format
- Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
- Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss via plattformen.
Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid.
Om Shaya Solutions
Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.
Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag i hela Sverige med utgångspunkt i Stockholm. Vårt motto är därför Ödmjukhet, Ihärdighet samt Flexibilitet.
Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.
Annonsförsäljare undanbedes.
Kontaktpersoner på detta företaget
Joseph Öberg Shaya
Ellen Falkenström