OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Lokalförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att bygga, anpassa och förvalta lokaler och boenden för Göteborgs Stads verksamheter. Vi är en av Sveriges största förvaltare av offentliga lokaler. Varje dag är 150 000 göteborgare verksamma i skolor, förskolor, kontor och äldreboenden som vi sköter om.
ARBETSUPPGIFTER
Till utvecklingsavdelningen söker vi nu en dataskyddssamordnare inom dataskydd och informationssäkerhet med uppdraget att verka för att verksamheten arbetar rättssäkert kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR) samt med uppdraget att bygga en struktur och organisation för att samordna arbetet med informationssäkerhet. Du bidrar med juridisk vägledning och praktiskt stöd i dataskyddsfrågor samt tar fram förslag till förbättrade rutiner utifrån dataskyddslagstiftning och nationella styrdokument. I uppgiften ansvarar du också för att ta fram och implementera styrdokument kopplat till informationssäkerhet.
Lokalförvaltningen upphör 31/12-22 för att övergå till Stadsfastighetsförvaltingen 1/1-23, se ytterligare information under övrigt. Denna tjänst kommer då att vara placerad på avdelningen Utveckling och styrning, enheten för Juridik och ärendehantering.
Dina arbetsuppgifter;
Du har rollen som dataskyddskontakt på förvaltningen där du fungerar som ett stöd till verksamheten och arbetar med frågor kopplat till dataskyddsförordningen. Detta innebär till exempel att du hanterar frågor inom verksamheten kopplat till dataskyddsförordningen, ansvarar för att ajourhålla register över personuppgiftsbehandlingar, dokumenterar personuppgiftsincidenter och samordnar arbetet vid begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen. Du har den huvudsakliga kontakten med dataskyddsombudet som är placerat på Intraservice i Göteborgs stad.
KVALIFIKATIONER
Vem söker vi?
Vi söker dig som har en högskole- eller universitetsutbildning på kandidatnivå med inriktning mot informationssäkerhet, juridik, informatik eller liknande. Studier inom arkivvetenskap eller systemvetenskap är meriterande. Du som söker har erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och har goda kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen, dataskyddsförordningen och informationssäkerhet i stort. För tjänsten krävs också kunskaper i förvaltningsrätt och offentlighet- och sekretesslagstiftningen.
För oss är det en självklarhet att arbeta serviceinriktat. Därför har du en hög social kompetens och god förmåga att samarbeta med andra. För tjänsten krävs att du har god förmåga att kunna växla mellan ett övergripande analytiskt perspektiv och en detaljerad nivå. Du är också noggrann och ansvarstagande och sköter ditt arbete strukturerat och organiserat. Som dataskyddsamordnare, dataskydd och informationssäkerhet, hos oss är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du arbetar effektivt och resultatinriktat.
ÖVRIGT
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass 3. Innan anställning genomförs en säkerhetsprövning i form av registerkontroll och en säkerhetsprövningsintervju och förutsätter godkänd registerkontroll från Säpo och svenskt medborgarskap
Förbehåll i anställningsavtal
Anställningsavtal skriv med detta förbehåll:
Förutsättning för att anställningen ska kunna tillträdas är en godkänd säkerhetsprövning av arbetsgivaren och verksamhetsutövaren tillika Lokalförvaltningen, Göteborgs stad.
Göteborg befinner sig mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Den nya organisationen inom stadsutvecklingsområdet (NOS) har som syfte att bidra till en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess i såväl planering, genomförande som förvaltning. Förändringen ska leda till en ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv. Förändringen med den nya organisationen inom stadsutveckling kommer att mynna ut i fyra nya förvaltningar:
- Stadsbyggnadsförvaltningen
- Exploateringsförvaltningen
- Stadsmiljöförvaltningen
- Stadsfastighetsförvaltningen
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierade kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykel förmåner. Vi på Lokalförvaltningen arbetar för ett hållbart arbetsliv. Med detta menar vi att du skall kunna kombinera ett spännande och givande yrkesliv med ett hållbart och rikt liv utanför arbetet.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på enheten. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag. Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.