OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20212351
Arbetsuppgifter
Vi söker en dataskyddssamordnare till nämndkansliet på gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen på heltid med tidsbegränsad anställning under ett år. Dataskyddssamordnarens uppdrag är att samordna det aktiva dataskyddsarbetet inom förvaltningen samt att verka för att verksamheten arbetar rättssäkert kopplat till dataskyddsförordningen (GDPR).
Arbetsuppgifter innefattar:
• bygga strukturer och rutiner för förvaltningens dataskyddsarbete och hur detta ska bedrivas i samverkan med övriga berörda funktioner.
• bidra med juridisk vägledning och praktiskt stöd för förvaltningens medarbetare i dataskyddsfrågor
• ansvar för att styrdokument och rutiner upprättas utifrån dataskyddslagstiftning och nationella styrdokument.
• ta fram och sprida information och kunskap kring dataskydd inom förvaltningen. Utbilda förvaltningens medarbetare inom dataskydd.
• ansvar för att ajourhålla register över personuppgiftsbehandlingar
• ansvar för att hantera personuppgiftsincidenter.
• delta i nätverk och samverka med motsvarigheten på övriga förvaltningar inom staden och stadens dataskyddsombud.
• nära samarbete med förvaltningens informationssäkerhetssamordnare och andra IT-funktioner.
• säkerställa att nämndens personuppgiftsbehandlingar uppfyller lagstiftningens krav samt att detta kan uppvisas genom dokumentation och konsekvensbedömningar.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en kandidatexamen vid universitet/högskola inom relevant område för tjänsten, det är meriterande om du har en juristexamen. Du har tidigare erfarenhet av arbete inom området. Har du tidigare erfarenhet av juridiskt arbete eller arbete med GDPR i offentlig verksamhet, samt tidigare erfarenhet av att ha arbetat i projektform, ser vi detta som meriterande.
Rollen kräver att man har mycket goda kunskaper om lagstiftningen inom dataskydd, offentlighet och sekretess, arkivering samt informationssäkerhet. Vidare krävs det att du är van vid att arbeta i olika IT-miljöer. Du har mycket god digital kompetens som innebär att det är naturligt att använda datorn som arbetsredskap och hjälpmedel, samt har en vilja och förmåga att snabbt sätta sig in i nya program och system.
Som person är du strukturerad och kan organisera och planera ditt arbete. Du tar initiativ, är handlingskraftig och lösningsfokuserad i det dagliga arbetet. Rollen innebär många kontakter, internt och externt, därför är det viktigt att du har en god kommunikationsförmåga.
För rollen krävs mycket goda kunskaper i svenska, i tal och skrift, samt goda kunskaper i engelska, i tal och skrift.
Varmt välkommen med din ansökan! Urval sker löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag. Tillsättning sker först efter sista ansökningsdatum.
Om arbetsplatsen
Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen är en av tre skolförvaltningar i Malmö stad. Vi ansvarar för utveckling och genomförande av gymnasieskola och vuxenutbildning. Idag är vi cirka 1600 medarbetare och vi finns i hela Malmö. Vi arbetar för att ungdomar och vuxna ska nå målen för sin utbildning och bli aktiva i vårt samhälle. Vi finns för att skapa bästa möjliga förutsättningar för Malmöborna att kunna växa genom livslångt lärande.
Utbildningskontoret på Storgatan 20 samlar våra centrala stödfunktioner och är organiserat i ett nämndkansli och fyra avdelningar: avdelningen för kommunikation, medborgarkontakt och antagning, ekonomiavdelningen, HR-avdelningen samt kvalitets- och utvecklingsavdelningen. Denna tjänst är placerad på nämndkansliet som består av nio medarbetare: arkivarie, huvudregistrator, förvaltningsjurist, nämndsekreterare, receptionist, administratör och utredningssekreterare. Nämndkansliet stöttar förvaltningens verksamheter med bland annat juridisk rådgivning och dokument- och ärendehantering samt handlägger skoljuridiska ärenden och bereder och skriver fram ärenden till nämnden.
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tidsbegränsad anställning, 1 år
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: snarast, enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta nämnda kontaktpersoner.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98