Dealer - Front Office

Arbetsbeskrivning

Dealer - Front Office
I denna intressanta roll på Front Office blir du en del av Group Treasury-teamet. Du kommer att verka i en internationell miljö med varierande arbetsuppgifter såsom valutahandel, råvaruderivathandel, kapitalförvaltning, finansieringstransaktioner, analyser och likviditetsplanering. Front Office servar och stödjer Alleimas dotterbolag som motpart i säkringsverksamheten och vid finansieringstransaktioner. Du kommer att vara backup avseende tillgångsförvaltning i olika stiftelser och för upphandling av trade finance tjänster. Du kommer dagligen att ha kontakt med externa banker och andra finansiella motparter/leverantörer.
Treasury’s och din roll
Alleima Group Treasury ansvarar för och hanterar gruppens finansiella flöden och infrastruktur för betalningar, finansiering, hantering av likviditetsrisker, service till dotterbolag avseende lån, finansiella placeringar samt valuta- och råvarusäkringar. Treasury agerar som koncernens interna bank och ansvarar för att utföra gruppens externa finansiella transaktioner. Group Treasury ger support och är rådgivare till gruppens dotterbolag avseende cash management, finansiella frågor, trade finance solutions och credit management solutions. Treasury har också ansvar för hantering av finansiella risker relaterade till gruppens personalstiftelse, pensionsåtaganden och pensionsstiftelser.
Vi söker nu en handlare (dealer) på Front Office med placering på vårt kontor i Stockholm.
Front Office funktionen inom Group Treasury är ansvarig för följande huvudsakliga aktiviteter:
Valutahandel med interna och externa motparter
Handel i finansiella råvaruderivat med interna och externa motparter
Finansierings- och placeringstransaktioner i form av lån och värdepapper
Analyser och planering av aktiviteter i relation till gruppens kassaflödesprognos och likviditet
Delar av Group Treasury’s rapportering till styrelseutskott och styrelser
Kapitalförvaltning i den svenska pensionsstiftelsen och personalstiftelsen
Ad hoc projekt



Du kommer att arbeta i nära samarbete med Middle- och Backoffice samt vara backup för Trade finance and Credit management funktionen.
Dina egenskaper
Vi är mycket intresserade av din personlighet. Den vi söker är självgående, serviceinriktad, proaktiv, noggrann och strukturerad. Som en del av Treasury teamet ser vi att du är en lagspelare som är intresserad av att både lära och lära, ut för att bidra till förbättringar inom samtliga områden på Treasuryfunktionen. Du trivs i en föränderlig och komplex internationell miljö. Intresse för handel i finansiella instrument, likviditetsprognoser och finansiering är en förutsättning för tjänsten.
Erfarenhet av att handla valuta och råvaruderivat, trade finance hantering, kapitalförvaltning samt om du har jobbat med Treasury Systems är meriterande.
Vi tror att du har en universitets- eller högskoleexamen med för rollen relevant inriktning. Arbetslivserfarenhet från ett större företags Treasury alternativt banks eller finansiell institutions funktion för valutahandel och finansiering är meriterande. Eftersom Alleima verkar globalt så är du flytande i svenska och engelska både i tal och skrift.
Vad du kan förvänta dig av oss
En välkomnande arbetsplats som präglas av en lång historia. Genomgående är den stolthet vi bär med oss för det arbete som vi gör och vad det bidrar till.
Hos oss är hälsa och säkerhet högsta prioritet; vi erbjuder ett konkurrenskraftigt förmånspaket med bland annat friskvård, sjukvårdsförsäkring, tandvårdsförsäkring samt pensionsplan.
Vi erbjuder flexibelt och intressant arbete med stor potential för utveckling i våra vackra och centrala lokaler i Stockholm.



Ytterligare information
Vi ser fram emot din ansökan senast 2024-09-02.
För frågor angående rekryteringsprocessen, vänligen kontakta:
André Söderholm, Alleima HR, +46 76 529 65 77
Frågor avseende tjänsten besvaras av Per Lindqvist, Head of Group Treasury Alleima, mobil +46 70 630 94 09 eller Johan Sundberg, Chief Dealer, mobil +46 70 616 36 69.
Information om Alleima
Alleima noterades på Nasdaq Stockholm den 31 augusti 2022. På Alleima (tidigare Sandvik Materials Technology) är vårt uppdrag mycket mer än att leverera högkvalitativa produkter, teknologi och processer – genom samarbete utvecklar vi de bästa lösningarna efter våra kunders behov och att det är så vi uppnår våra affärsmål är bästa sättet att beskriva vårt dagliga arbete. Med nyfikna medarbetare och säkerheten som vår första prioritet, skapar vi en arbetsmiljö där Du kan utvecklas både som person och i ditt arbete.
Med en tydlig riktning för vår resa, där vi nyttjar vår position som teknologiledare, progressiv affärspartner och där vi är drivande vad gäller hållbarhet, syftar vi till att bli ett ännu starkare bolag inom vår industri.
Är Du redo att anta denna utmaning tillsammans med oss? Följ med på vår resa! www.alleima.com

Fackliga kontakter
Mikael Larsson, Unionen, +46 (0)70-307 30 48
Maria Sundqvist, Akademikerföreningen, +46 (0)70-651 73 81
Kjell-Åke Klockervold, Ledarna, +46 (0)70-314 24 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alleima AB Sandviken
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 augusti 2024
  • Ansök senast: 2 september 2024

Postadress

Storgatan 2
Sandviken, 81181

Liknande jobb


Valutahandlare

26 maj 2010

REKRYTERINGSUPPDRAG Valutatjänsteman

3 februari 2010

Ekonom med kunskap inom valutasäkring sökes

15 november 2010