Delprojektledare, Tillstånd entreprenad, Vikariat

Delprojektledare, Tillstånd entreprenad, Vikariat

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som delprojektledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år.  Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten
Du kommer tillhöra enheten Tillstånd entreprenad som består av 19 medarbetare som samarbetar nära varandra i en kultur som präglas av ett öppet förhållningssätt inför både uppgift och kollegor. Enheten Tillstånd entreprenad är en del av avdelning Samhällsbyggnad som idag har cirka 50 medarbetare och arbetar med mark- och tillståndsrelaterade frågor. Avdelningen ansvarar för Svenska kraftnäts utbyggnads- och reinvesteringsprojekt och arbetar med framkomlighet i tidig fas, tillstånd och markåtkomst i projektfas.

Tjänsten är ett vikariat på heltid under ett års tid, med eventuell möjlighet till förlängning, och med start så snart som möjligt. Placering sker på vårt huvudkontor i Sundbyberg. Inrikes tjänsteresor förekommer. Möjlighet till distansarbete upp till 50%.

Arbetsuppgifter 
I rollen som projektledare tillstånd entreprenad har du det övergripande ansvaret för tillstånd, anmälningar, lov och dispenser i lednings-, stations- och rivningsprojekt. Du samordnar alla frågor inom ditt område och ser till att nödvändiga tillstånd tas fram inför och under projektering och entreprenad. Du analyserar och hanterar natur- och kulturmiljöaspekter inför och under entreprenaden.  

Som projektledare ansvarar du för att tillståndsarbete genomförs enligt projektplan avseende tid, kostnad och resultat samt i enlighet med Svenska kraftnäts projektmodell. Du kommer att vara en del av projektgruppen. Du leder, styr och ansvarar självständigt för tillståndsarbetet inom de projekt du tilldelas samt rapporterar till projektledare och enhetschef.

I rollen ingår även att leda, styra och följa upp konsulter inom delprojektet på ett effektivt sätt, samt kvalitetssäkra leveranserna utifrån tid, kostnad och kvalitet. Du ansvarar för dialogen med myndigheter och tillsynsmyndigheter.

Om dig
Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, då det i rollen är centralt att samverka med olika kontaktytor såväl internt som externt. Som projektledare tillstånd entreprenad arbetar du i flera projekt parallellt, därav vill vi att du har god helhetssyn och har en god förmåga att skapa struktur för att vidare skapa resultat. Du är van att arbeta självständigt och löpande prioritera samt ta ansvar för dina arbetsuppgifter. Du är flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav
Vidare ser vi att du har examen inom miljö, naturvetenskap, kulturmiljö, samhällsbyggnad eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Övriga krav för tjänsten är:


• Erfarenhet av tillståndsarbete
• Erfarenhet av miljöbalken och/eller av plan- och bygglagen
• B-körkort
• Du talar samt förstår svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande krav
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av infrastrukturprojekt. Det är också fördelaktigt att du har erfarenhet av plan- och bygglagen, ellagen och/eller entreprenadrätt. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med starkströmsförbindelser samt har lett och styrt konsulter i komplexa projektmiljöer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ha arbetat på eller i nära samverkan med relevanta myndigheter, såsom Länsstyrelsen, Energimarknadsinspektionen eller andra sektorsmyndigheter.

 

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer i denna tjänst
• Sista ansökningsdag är 2023-01-08
• Tjänsten är en visstidsanställning på ett år

Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Matilda Schön på 010-475 88 06 eller matilda.schon@svk.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Carl Isaksson på 010-489 2028 alternativt carl.isaksson@svk.se.

Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når Emma och Mikael också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 november 2023
  • Ansök senast: 8 januari 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024