Delteknikansvarig/Product Owner inom området Digitalt samarbete

Arbetsbeskrivning

Trivs du med att ha ena foten i förvaltning och den andra i verksamhetsutveckling? Vill du bidra till Trafikverkets omställning till en toppmodern IT-infrastruktur? Nu finns möjligheten att få arbeta i rollen som Product Owner (PO) och leda utvecklingen inom området Digitalt samarbete.


Delteknikansvarig/Product Owner inom området Digitalt samarbete

Arbetsuppgifter

Teknikområdet Digitalt samarbete förvaltar, livcykelhanterar och vidareutvecklar digitala samarbetsplattformar, i dagsläget övervägande via SharePoint on premise.
Vi söker nu en Product Owner som tillsammans med teamet, chefer och kravställare planerar för en tidshorisont på tre år och följer upp detta. I rollen ingår att säkerställa relationer och beroenden till intressenter och interna som externa leverantörer, samt hantera nya eller förändrade behov. Det ingår även att kvalitetssäkra, utveckla och skapa rätt kvalitet i leveransen, sätta struktur, leda kontinuerligt förbättringsarbete samt säkerställa att krav på tillgänglighet efterföljs.
Som produktägare ansvarar du för den långsiktiga, övergripande prioriteringen och samordningen av vad som ska göras och när inom förvaltningen. Produktägaren ansvarar för ett eller flera teams produkter/tjänster och är en aktiv del i teknikområdets planering.
Du kommer att ingå i ett team bestående av arkitekter, systemspecialister, testare, kravanalytiker och utvecklare där ni arbetar både med löpande förvaltning och utvecklingsprojekt. Här ansvarar du för att hantera produktområdets backlogg och att prioritera arbetet baserat på den övergripande målbilden för området
I rollen ingår ett helhetsansvar för området inklusive strategisk planering, operationell uppföljning av leveransen, leverantörsförhandling och uppföljning mot uppsatta SLA:er samt budgetering och finansiell uppföljning.
Du kommer också att vara informerad och i vissa fall involverad, i incident- och problemhanteringsprocesserna, samt granskningen av nya lösningar. I uppdraget ingår att arbeta proaktivt för att identifiera nya möjligheter kring funktion och teknik genom omvärldsbevakning.

Övrig information

I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! För att undvika att information gällande din ansökan klassas som SPAM kan du med fördel lägga till vår e-postadress: noreply@heroma.se i dina e-postkontakter.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid #LI-NA2

Kvalifikationer

Vem är du?
Vi söker dig som är initiativrik och som på ett modigt sätt tar ägandeskap för att driva arbetet inom ditt produktområde framåt, både på ett strategiskt och operationellt plan. Du har öga för de små detaljerna likväl som det stora sammanhanget och omsätter detta på ett strukturerat sätt när du planerar och prioriterar förvaltningens aktiviteter. Då du kommer att arbeta med de långsiktiga tidsperspektiven, är det också viktigt att du är uthållig och kontinuerligt omvärldsbevakar för att följa teknikutvecklingen.
Som person är du lösningsorienterad och vill sätta dig in i och förstå problem för att kunna arbeta mot innovativa lösningar. Du är en framåtlutad och nyfiken samarbetspartner som trivs när du får nyttja ditt stora teknikintresse i en kontext med många kontaktytor, där du möter allt ifrån användare ute i verksamheten till externa leverantörer. Vi ser god kommunikation och samarbetsförmåga som viktiga framgångsfaktorer i att skapa tillitsfulla relationer och vill att du skapar en kultur som främjar ständiga förbättringar, genom att utmana och uppmuntra till engagemang och delaktighet.
Vi söker dig som har
universitets- eller högskoleutbildning med inriktning IT 180 hp, t.ex. systemvetare eller dataingenjör, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdigt
några års aktuell och relevant erfarenhet av projektledning eller uppdragsledning inom IT, där du arbetat med långsiktig planering i en större organisationskontext
gedigen erfarenhet av att arbeta enligt etablerade agila metoder
goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift

Det är meriterande om du har aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med
utvecklings- eller förbättringsprojekt alternativt omfattande implementationer
multidisciplinära projektkonstellationer, där du t.ex. arbetat nära användargrupper eller andra verksamhetsgrenar
implementation av förvaltningsmodeller
systemutveckling
tekniska frågor rörande SharePoint on-premise
SAFe - ramverket
IT-förvaltning inom myndighetsverksamhet

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2024
  • Ansök senast: 3 januari 2025

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


IT-konsulter Försvarsverksamhet

IT-konsulter Försvarsverksamhet

20 december 2024

20 december 2024

Verksamhetsnära IT-specialist

Verksamhetsnära IT-specialist

20 december 2024