OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För kunds räkning söker vi en Demand Planner för ett konsultuppdrag på 12 månader.
Som Demand Planner kommer du upprätta och uppdatera företagets försäljningsprognoser utifrån information om framtida försäljningsutveckling, trender och historiska fakta. Syftet är att stödja en god varuflödesplanering. Prognosarbetet utvärderas med nyckeltalen prognossäkerhet och servicegrad.
Tjänsten är en mycket synlig och operativ funktion i varuförsörjningen som ansvarar för att underhålla en volymprognos med hög kvalitet vilken ska möjliggöra för bolaget att klara försäljningsmål och servicegradsmål inom ramen för beslutade lagernivåer. Prognosarbetet bygger mycket på samarbete med kollegor på Marknad, Försäljning, Produktion, Kundservice och övrig Logistik/Inköp.
Beslut kring prognoser, volymer och metoder i APO. Baseline fattas självständigt av Demand Planner medan nivåer på kampanj- och nyhetsvolymer fattas i samråd med produktchef och eller KAM.
Arbetsuppgifter
- Utveckla och underhålla vecko- och månadsprognoser i SAP
- Leda prognos- och planeringsmöten med bland annat produktchefer, säljansvariga och inköpsansvariga
- Granska rekommenderade försäljningsprognoser och önskat lager mål
- Rekommendera och genomföra justeringar av prognosen baserat på förändringar i efterfrågan och marknadstrender
- Sammanställa och analysera alla data som är relevanta för att skapa försäljningsprognosen (historisk försäljning, marknadstrender, säsongsvariationer och kampanjer)
- Etablera och använda de bästa och effektivaste statistiska modellerna och programvaruverktygen för att skapa prognoser
- Kontinuerligt förbättra prognosmetoder och arbetssätt
- Följa upp och mäta prognosavvikelse och dess konsekvenser
- Utveckla och underhålla dokumentation och standardrutiner för prognos- och planeringsprocessen
- Följa upp, rapportera och kommunicera prognoser och relevanta nyckeltal till övriga organisationen (prognossäkerhet och servicegrad)
- Proaktivt arbeta för bästa praxis och konsensus mellan olika funktioner i företaget (lagerstyrning, inköp, försäljning och marknadsföring, produktion, ekonomi och IT)
Vi söker dig
Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och van att arbeta självständigt. Du gillar att ha flera olika projekt i gång samtidigt, tar ansvar för ditt arbete och har en naturlig samarbetsförmåga som främjar teamet.
- Examen från högskola eller universitet inom logistik, ekonomi eller annan liknande inriktning
- Mycket god analytisk förmåga och vana att hantera och analysera stora mängder data
- Kunskap om statistiska prognosmodeller
- Mycket goda kunskaper i Office-paketet främst inom Excel samt Power Point
- Kunskaper om varuflödesprocesser samt fördjupad kunskap om varuflödessystem (ex. SAP)
- Svenska och engelska i tal och skrift
Ansökan
Vi jobbar löpande med urval av kandidater så uppdraget kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, 2023-02-16. Har du övriga frågor är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Lena Sjö, lena.sjo@logent.se el 073 723 48 02
Varmt välkommen med din ansökan!
Om Logent AB
Vi tar hand om våra anställda och erbjuder alla medarbetare trygga anställningsförhållanden och marknadsmässiga löner. Vi finns på ett 30-tal orter i Sverige och vi ser gärna att våra anställda utvecklas inom koncernen. Resan som anställd kan börja på olika orter i olika delar av vårt bolag där vi nu 2023 är ca 3800 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna. Kom ombord du också, det blir en rolig resa!
Kontaktpersoner på detta företaget
Nathalie Wiklund
Annelie Engström
Anne von Blixen
Stina Claussen
Anne von Blixen
Ann-Sofie Falkemar
073-3243195
Oscar Andersson
+46 708 - 79 30 31
Love de Val
Love de Val
Patrik Nielsen