OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sveriges vackraste arbetsplats söker en
Deputy Ground-, Security- och Emergency Response Manager
till Helikopterenheten, placering i Göteborg
Sjöfartsverkets uppdrag är att tillhandahålla och utveckla säkra, hållbara och effektiva sjövägar med service dygnet runt. Sjöfartsverket har ett stort och viktigt samhällsansvar. Vid sjö- och flygolyckor är det Sjöfartsverket som ansvarar för räddningstjänsten i nära samarbete med flera andra aktörer. Sjöfartsverkets helikopterenhet är en central del i svensk sjö- och flygräddning. Besättningarna är i tjänst dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter från larm. Verksamheten bedrivs med AgustaWestland AW139-helikoptrar.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innebär att du inom Sjöfartsverkets operativa organisation kommer att arbeta med att säkerställa att verksamhetens och myndigheternas regler, rutiner och processer efterlevs inom Ground Operations, Security och Emergency Response Planning samt verka för att dessa kontinuerligt vidareutvecklas.
I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta fram procedurer och rutiner, egenkontroll, genomföra övningar och utbildningar inom helikopterenhetens krisorganisation samt inom Ground och Security. Du kommer även hantera och analysera avvikelserapporter, utföra risk- och konsekvensanalyser, ekonomiuppföljning och upphandling. Resor inom och utom Sverige förekommer. Du rapporterar direkt till Ground-, Security- och Emergency Response Manager som är ansvarig för bland annat helikopterbasernas infrastruktur. Inom sektionen ingår även personalansvar för de operativa besättningarna som är delegerat till baschefer.
Vem är du?
Anställningen förutsätter att du är kvalitetsmedveten, resultatinriktad och initiativtagande. Du arbetar strukturerat och har en mycket god samarbets- och serviceinriktad förmåga. Arbetet kräver stor noggrannhet. Då du är ställföreträdande till NPGO/SEC/ER Manager är det också viktigt att du är tydlig, ansvarstagande, självgående och lösningsorienterad. Då tjänsten innebär många kontakter, både internt och externt, är det viktigt att du kan skapa förtroendefulla relationer och har lätt för att samarbeta med andra människor samt att du är prestigelös och har självinsikt.
För att trivas behöver du kunna hantera många arbetsuppgifter samtidigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och det är viktigt att du alltid agerar utifrån Sjöfartsverkets värderingar; öppenhet, professionalism och engagemang.
För anställningen krävs att du har:
- varit verksam inom flygindustrin i någon form av administrativ eller ledande befattning
- en positiv säkerhetsattityd med erfarenhet av systematiskt och proaktivt säkerhetsarbete
- kunskap och förståelse gällande kvalitets- och revisionsarbete
- mycket god datorvana
- goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
- B-körkort
För anställningen är det meriterande om du har:
-erfarenhet av EASA-regelverk
-erfarenhet inom krishantering
- erfarenhet inom luftfartsskydd
-erfarenhet från myndighetsarbete
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med bakgrundskontroll samt registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Befattningen kan innebära krigsplacering vid Sjöfartsverket.
Varför ska du välja Sjöfartsverket?
Sjöfartsverket är ett tjänsteproducerande affärsverk inom transportsektorn. Vår arbetsmiljö är unik och vårt uppdrag är unikt – Sveriges vackraste arbetsplats. Vårt uppdrag är att utveckla transport och sjöfart i linje med riksdagens och regeringens beslut. Vår affärsidé är att erbjuda effektiva sjövägar, moderna tjänster och maritimt partnerskap för tillväxt, konkurrenskraft och hållbar utveckling.
Sjöfartsverket erbjuder en trivsam arbetsmiljö med goda möjligheter att förena arbetsliv och privatliv, det kan till exempel finnas möjlighet till enskild överenskommelse om distansarbete några dagar i veckan. Vi har en tydlig identitet och ett starkt varumärke. Vi är en utvecklingsinriktad organisation och arbetar ständigt för att utveckla våra medarbetare samt för att upprätthålla våra nöjda kunder. Är vi rätt organisation för dig är det en självklarhet för dig att agera på ett professionellt, öppet och engagerat sätt. Vårt arbete utgår från den statliga värdegrunden, vi arbetar också aktivt för jämställdhet, mångfald och inkludering och ser det som en självklarhet att du delar vår uppfattning.
Hur och när?
Den här rekryteringen gäller en tillsvidareanställning som beräknas tillsättas snarast, sex månaders provanställning kan komma att tillämpas. Intervjuer kommer att hållas under oktober månad.
Upplysningar
Marcus Rost, Ground-, Security- och Emergency Response Manager, telefonnummer 010-478 48 38 och HR-partner Maria Hallström, e-postadress maria.hallstrom@sjofartsverket.se
Fackliga företrädare
Saco-S Peter Hellberg, OFR/ST Carl Cremonese, Seko Ulf Bäcklund, samtliga kan nås via vår växel 0771-630000.
Registrera din ansökan senast 2023-10-01
Diarienummer: 23-04835
Sjöfartsverket gör kontinuerliga och aktiva val kring exponering och rekryteringsstöd i varje rekrytering. Vi undanber oss därför direktkontakt av annonsförsäljare, bemannings- och rekryteringsföretag.