DHL Freight söker: Credit Agent

DHL Freight söker: Credit Agent

Arbetsbeskrivning

På DHL arbetar vi med att få våra kunders vardag att fungera. Som ett av de ledande företagen i världen inom logistik, ser vi till att våra kunder får leverans av varor och material. Utan transporter stannar samhället, vi har ett viktigt uppdrag - Förena människor, förbättra liv. Som medarbetare hos oss är du en viktig nyckelspelare.
Det som är unikt hos oss är våra medarbetare. Du kommer att få möjlighet att arbeta i ett positivt och sammansvetsat team där samarbete värdesätts, utöver det kommer du även att kunna knyta mycket kontakter inom organisationen med våra fantastiska kollegor.


Arbetsuppgifter och ansvar
I rollen kommer du att arbeta tillsammans i en grupp om 5 personer, där du ansvarar för att utföra de dagliga uppgifterna inom kundreskontra och krav/kredithantering. Du kommer att rapportera till gruppens Teamlead. Utveckling är något vi värdesätter och det finns goda möjligheter att utvecklas i din roll och på avdelningen. Gruppens arbetsuppgifter består bland annat av nedan.
Påminnelser och kontakt med kunder vid utebliven betalning
Kredithantering/kreditbedömningar
Rapportering
Legala ärenden
Utreda oplacerade betalningar
Inkasso och räntefakturering
Månadsstängning, kvartals och årsbokslut
Kontakt med externa och interna revisorer



Profil & Bakgrund
För att lyckas i rollen behöver du vara kundorienterad/serviceinriktad, stresstålig och ansvarskännande både för dina egna och gruppens mål. Du kommer att ha mycket kontakt med kunder och kollegor, så god kommunikationsförmåga i svenska och engelska i både muntlig och skriftlig form krävs för rollen.
Vi söker en ekonomimedarbetare med några års arbetslivserfarenhet inom kundreskontra och erfarenhet från kredithantering. Du ska ha minimum 3-årig ekonomisk gymnasiekompetens och högskoleutbildning med ekonomisk inriktning är meriterande. Erfarenhet från att arbeta i Excel krävs för rollen. Kunskap från vårt ekonomisystem Oracle är meriterande.


Nedan kännetecknar dig som person:
Ansvarstagande både för dina egna och gruppens mål
Visar engagemang och vilja för att utvecklas
Trivs med att arbeta både i grupp och självständigt
Är strukturerad och resultatorienterad
Kommunicerar väl och är tydlig



Tjänsten är tillsvidare med 100 % sysselsättningsgrad med placering i trevliga lokaler i Frösunda.
På Accounting Center som Order to Cash är en del av ansvarar vi för redovisning, koncernrapportering, leverantörsreskontra, kundreskontra, treasury, kredithantering etc. Vi är lokaliserade på huvudkontoret i Stockholm - Frösunda.


Vad erbjuder vi dig?
Vi på DHL trivs och många av oss har jobbat här länge. Vi är ett företag som ser våra medarbetares utveckling och potential - vi vågar satsa på våra medarbetare! I det stora globala, och internationella bolaget som vi är, har vi en härlig teamkänsla med familjär stämning där vi respekterar varandra. Här finns mycket medarbetarengagemang samt humor och vi tycker om att fira våra framgångar. Vi är certifierade i Top Employer vilket innebär att vi är en arbetsgivare som erbjuder den bästa arbetsmiljön för medarbetare att utvecklas både professionellt och personligt. Miljö och hållbarhet är viktigt för oss, vi arbetar ständigt med att utvecklas för att ligga i framkant, vilket uppmärksammas och ger resultat. Vi tar ansvar och blev bland annat utsedda till branschvinnare av Sustainable Brand Index B2B för tredje året i rad.


Vill du också vara med? Välkommen med din ansökan senast 2020-09-18, urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vid frågor, vänligen kontakta Martin Wering, OtC Manager på email: martin.wering@dhl.com eller 0709 345 832.


Häng med oss bakom kulisserna, följ oss på Instagram. Eller kika närmare på DHL - vårt varumärke, DHL Freight - globalt eller DHL Freight Sverige

Enligt EU-direktiv (2009/52/EG) måste vi som arbetsgivare kunna påvisa våra medarbetares rättighet att arbeta inom EU. Vid en anställning på DHL måste du därför kunna uppvisa din rätt att arbeta inom EU genom medborgarskap (exempelvis pass) eller i annat fall uppvisa ditt arbetstillstånd. Vi genomför bakgrundskontroller på alla våra slutkandidater.


DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är "logistikbolaget för hela världen". DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 520 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL i Sverige har ca 4000 medarbetare och 65 kontor, terminaler och stationer runt om i Sverige. Våra kunder är viktiga för oss och varje kontakttillfälle som en kund har med DHL ska vara kopplad till en positiv känsla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: DHL Freight
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2020
  • Ansök senast: 18 september 2020

Besöksadress

Gustav III:s Boulevard 18
Solna

Postadress

None
None

Liknande jobb


16 november 2024

12 november 2024

1 november 2024

Kredit och Krav handläggare

Kredit och Krav handläggare

31 oktober 2024