OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På DHL arbetar vi med att få våra kunders vardag att fungera. Som ett av de ledande företagen i världen inom logistik, ser vi till att våra kunder får leverans av varor och material. Utan transporter stannar samhället, vi har ett viktigt uppdrag - Förena människor, förbättra liv. Som medarbetare hos oss är du en viktig nyckelspelare.
Arbetsuppgifter och ansvar
Till vår prisavdelningen inom DHL Freight söker vi en driven marknadsinriktad analytiker som vill vara med och bidra till att stärka arbetet med fokus på lönsamhet och utveckling. Kontaktytorna är många och du kommer att ha en rådgivande roll internt mot produktchefer och försäljning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Uppföljning av prisutveckling per produkt, samt vara med och ta fram lönsamhetsförbättrande åtgärder tillsammans med produktchefer och försäljning
Nulägesanalyser av kunder (lönsamhet, sändningsprofil, struktur, säsongsvariationer etc.) och att aktivt arbeta med att förbättra lönsamheten på kundnivå
Underhålla och utveckla prispolicy med tillhörande prisverktyg
Profil & Bakgrund
Vi söker dig som har en god analytisk förmåga, ett starkt driv och positivt tänk. Du har lätt för att sammanställa och åskådliggöra data för beslutsunderlag. God kännedom om logistik och transporter är meriterande. Vidare ser vi att du har en universitetsutbildning motsvarande civilingenjör, ekonom eller liknande samt att du har goda kunskaper i engelska. Du är van att leverera och arbeta mot uppsatta mål och har avancerade kunskaper och färdigheter i MS Office, främst Excel och Access.
Tjänsten är ett vikariat till 2022-12-31 med möjlighet till förlängning. 100 % tjänstgöringsgrad och flexibel placeringsort.
Vad erbjuder vi dig?
Vi på DHL trivs och många av oss har jobbat här länge. Vi är ett företag som ser våra medarbetares utveckling och potential – vi vågar satsa på våra medarbetare! I det stora globala, och internationella bolaget som vi är, har vi en härlig teamkänsla med familjär stämning där vi respekterar varandra. Här finns mycket medarbetarengagemang samt humor och vi tycker om att fira våra framgångar. Vi är certifierade i Top Employer vilket innebär att vi är en arbetsgivare som erbjuder den bästa arbetsmiljön för medarbetare att utvecklas både professionellt och personligt. Miljö och hållbarhet är viktigt för oss, vi arbetar ständigt med att utvecklas för att ligga i framkant, vilket uppmärksammas och ger resultat. Vi tar ansvar och blev bland annat utsedda till branschvinnare av Sustainable Brand Index B2B för tredje året i rad.
Vill du också vara med? Välkommen med din ansökan senast 31 maj, urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vid frågor, vänligen kontakta Helene Granlund, Pricing Manager på email: helene.granlund@dhl.com eller 0709- 579 316.
Häng med oss bakom kulisserna, följ oss på Instagram. Eller kika närmare på DHL - vårt varumärke, DHL Freight - globalt eller DHL Freight Sverige
Enligt EU-direktiv (2009/52/EG) måste vi som arbetsgivare kunna påvisa våra medarbetares rättighet att arbeta inom EU. Vid en anställning på DHL måste du därför kunna uppvisa din rätt att arbeta inom EU genom medborgarskap (exempelvis pass) eller i annat fall uppvisa ditt arbetstillstånd. Vi genomför bakgrundskontroller på alla våra slutkandidater.
DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 520 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. DHL i Sverige har ca 4000 medarbetare och 65 kontor, terminaler och stationer runt om i Sverige. Våra kunder är viktiga för oss och varje kontakttillfälle som en kund har med DHL ska vara kopplad till en positiv känsla.