OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en central roll där du bidrar med analys och insikter för kända varumärken inom mediebranschen?
Tillsammans med våra kunder och starka varumärken vågar vi inom Bonnier News Sales skapa innovativa annonslösningar med ett tydligt affärsfokus som sticker ut, berör och ger resultat. Bonnier News Sales representerar och arbetar med några av Sveriges mest kända varumärken inom mediebranschen; Expressen, Dagens industri, Dagens Nyheter, Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Om rollen
I rollen som Digital Analytiker ingår du i Bonnier News Sales Analysteam tillsammans med 11 kollegor som arbetar mot olika affärsområden inom koncernen. För denna roll innebär det att du även kommer att vara en del av Brand Studio, en fullservicebyrå som erbjuder våra kunder strategi, produktion och distribution. De arbetar i nära samarbete med våra olika redaktioner och utvecklar kreativa kampanjer och hittar nya affärsmodeller för att ta fram branschens bästa kundkoncept. Med din hjälp, även kunna påvisa effekten.
I denna roll ansvarar du för att sätta upp våra digitala rapporter och kampanjuppföljningar. Du kommer att ha mycket kontakt med respektive redaktion och därigenom driva utveckling i vad vi kan mäta och leverera till kund för att alltid ligga i framkant. Du arbetar i team med säljarna och vår kreativa avdelning, där du vid behov följer med ut på kundmöten och träffar annonsörer och samarbetspartners för att presentera resultat, insikter och effekter.
Dina arbetsuppgifter
-
Ansvara för rapportering av resultat
-
Ansvara för alla siffror och all analys som sammanställs, hur det presenteras och lämnas ut internt och externt
-
Löpande utbilda säljare och andra interna kollegor i analysfrågor som rör rapportering och hur våra innehållsprodukter presterar på våra sajter.
Erfarenhet
Vi söker dig som har några års erfarenhet av medieanalys. Det är en fördel om du arbetat på en mediebyrå eller en analysavdelning inom mediebranschen.
-
relevant universitet-/högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
-
kunskaper i analysverktyg såsom Google analytics, Big Query, SQL
-
erfarenheter av att analysera resultat och dra slutsatser och leverera insikter
Meriterande
-
erfarenhet från mediebyrå eller redaktion
-
bred mediekunskap
Vem är du?
För att trivas hos oss och vara framgångsrik i din roll behöver du vara en teamplayer som uppskattar att ha många bollar i luften. Vi ser även att du är kommunikativ och flexibel i ditt arbetssätt. Du har en god analytisk förmåga samt intresse för teknik. Ser du även dig själv som en problemlösare och tycker om att ta initiativ är detta rollen för dig.
Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning och du rapporterar till Serdar Ok, Analyschef Bonnier News Sales.Tjänsten är placerad i Bonnier News lokaler på Kungsholmen, i Tidningshuset bredvid DN-skrapan, men arbetet sker i nuläget till stor del på distans enligt riktlinjer från FHM. Vi är ett analysteam om 11 personer och vi arbetar tillsammans med några av Sveriges största dagstidningar/mediesajter.
Vi jobbar målmedvetet med frågor som berör mångfald och jämställdhet och ser gärna att det även är en drivkraft för dig. Bonnier News vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Urval sker löpande. Vi tar inte emot CV via mail.
Vi är nyfikna på vem du är och ser fram emot din ansökan!
Inom Bonnier News värnar vi om det fria ordet och gör skillnad genom journalistik som når och berör många. Vi är Sveriges ledande mediehus med varumärken som Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri når vi miljoner läsare och användare varje dag. Genom Bonnier News Local har vi även ett stort lokalt engagemang - från Sydsvenskan i söder till Örnsköldsviks Allehanda i norr. Förutom detta ger vi också ut branschspecifika tidningar såsom Dagens Media, Resumé, Dagens medicin och Fastighetsnytt, och även en rad livsstilsmagasin som Damernas Värld, Sköna Hem, Teknikens Värld och Allt om Mat m.fl. Genom att ständigt driva den digitala utvecklingen framåt når vi hela tiden längre - som medarbetare hos oss kan du påverka riktningen.